Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Typy larw
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia cechy charakterystyczne larw w rozwoju z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym;
wyjaśnia znaczenie larw w cyklach rozwojowych zwierząt;
charakteryzuje różne typy larw;
rozpoznaje na ilustracji główne typy larw.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
prezentacja multimedialna;
pogadanka;
okienko informacyjne;
mapa pojęć;
analiza tekstu źródłowego;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
schemat okienka informacyjnego;
mapa pojęć.
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup – ich zadaniem będzie zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” na przydzielony temat:
grupa I – larwy parzydełkowców i pierścienic;
grupa II – larwy tasiemców i innych płazińców pasożytniczych;
grupa III – larwy mięczaków i skorupiaków;
grupa IV – larwy owadów;
grupa V – larwy pajęczaków i pierwotnych strunowców;
grupa VI – larwy ryb i płazów;
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania: „Co to jest larwa?”, „Czym różni się larwa od poczwarki?”, „Jaką rolę ogrywają larwy w rozwoju organizmu?”. Uczniowie odpowiadają na podstawie przeczytanego przed lekcją materiału.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą grupy w celu przygotowania prezentacji na temat różnych typów larw.
Każda z grup otrzymuje okienko informacyjne (zał. 1), w którym stawiane są pytania o występowanie i budowę larw, charakterystykę larw w rozwoju z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym oraz definicję larw pierwotnych i wtórnych.
Uczniowie w grupach uzupełniają okienka informacyjne na podstawie wiadomości zawartych w e‑materiale.
Nauczyciel nadzoruje pracę grup, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Grupy omawiają kolejno zagadnienia opracowane w okienku informacyjnym.
Każdy uczeń otrzymuje schemat podziału larw (zał. 2). Grupy kolejno przedstawiają swoje prezentacje, a wszyscy uczniowie uzupełniają schemat i wklejają go do zeszytu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w trzyosobowe grupy, których zadaniem będzie rozwiązanie quizu zawartego w e‑materiale (gra edukacyjna) oraz wykonanie poleceń z tej sekcji. Za poprawne wykonanie każdego polecenia grupa otrzymuje po 1 pkt. Wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr od 1 do 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Gra edukacyjna powinna być wykorzystana w fazie podsumowującej lekcji lub podczas przygotowania ucznia do zajęć. Można ją również wykorzystać na lekcjach dotyczących larw różnych grup zwierząt, m.in. Larwy i poczwarki.