Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Typy larw

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
h) rozróżnia rozwój prosty i złożony oraz podaje przykłady zwierząt, u których występuje,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia cechy charakterystyczne larw w rozwoju z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym;

  • wyjaśnia znaczenie larw w cyklach rozwojowych zwierząt;

  • charakteryzuje różne typy larw;

  • rozpoznaje na ilustracji główne typy larw.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • prezentacja multimedialna;

  • pogadanka;

  • okienko informacyjne;

  • mapa pojęć;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • schemat okienka informacyjnego;

  • mapa pojęć.

Przed lekcją:

Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup – ich zadaniem będzie zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” na przydzielony temat:

  • grupa I – larwy parzydełkowców i pierścienic;

  • grupa II – larwy tasiemców i innych płazińców pasożytniczych;

  • grupa III – larwy mięczaków i skorupiaków;

  • grupa IV – larwy owadów;

  • grupa V – larwy pajęczaków i pierwotnych strunowców;

  • grupa VI – larwy ryb i płazów;

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Co to jest larwa?”, „Czym różni się larwa od poczwarki?”, „Jaką rolę ogrywają larwy w rozwoju organizmu?”. Uczniowie odpowiadają na podstawie przeczytanego przed lekcją materiału.

  2. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie tworzą grupy w celu przygotowania prezentacji na temat różnych typów larw.

  2. Każda z grup otrzymuje okienko informacyjne (zał. 1), w którym stawiane są pytania o występowanie i budowę larw, charakterystykę larw w rozwoju z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym oraz definicję larw pierwotnych i wtórnych.

  3. Uczniowie w grupach uzupełniają okienka informacyjne na podstawie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  4. Nauczyciel nadzoruje pracę grup, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  5. Grupy omawiają kolejno zagadnienia opracowane w okienku informacyjnym.

  6. Każdy uczeń otrzymuje schemat podziału larw (zał. 2). Grupy kolejno przedstawiają swoje prezentacje, a wszyscy uczniowie uzupełniają schemat i wklejają go do zeszytu.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w trzyosobowe grupy, których zadaniem będzie rozwiązanie quizu zawartego w e‑materiale (gra edukacyjna) oraz wykonanie poleceń z tej sekcji. Za poprawne wykonanie każdego polecenia grupa otrzymuje po 1 pkt. Wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr od 1 do 8.

Materiały pomocnicze:

Rgg80D2M8euYG

Zał. 1. Okienko informacyjne.
Plik DOCX o rozmiarze 14.09 KB w języku polskim
RFB2xPOfFF7Yn

Zał. 2. Schemat podziału larw.
Plik PDF o rozmiarze 190.33 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

Gra edukacyjna powinna być wykorzystana w fazie podsumowującej lekcji lub podczas przygotowania ucznia do zajęć. Można ją również wykorzystać na lekcjach dotyczących larw różnych grup zwierząt, m.in. Larwy i poczwarki.