Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Napięcie i natężenie skuteczne prądu zmiennego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów zagadnieniem napięcia zmiennego o różnych przebiegach czasowych. Pokazuje przykłady takich napięć – zdjęcia przedstawiające ekrany oscyloskopów. Stawia pytanie, czy energia wydzielana w obwodzie zasilanym takim napięciem jest zawsze taka sama. Uczniowie formułują problem: jak porównywać pod względem energetycznym różne okresowe przebiegi napięciowe. | |
Faza realizacyjna: | |
Lekcja w pełni wykorzystuje materiał tekstowy i film samouczek z e‑materiału. Najpierw nauczyciel wprowadza albo przypomina pojęcie napięcia skutecznego. Następnie, z pomocą uczniów, wyprowadza związek maksymalnego napięcia z napięciem skutecznym dla sinusoidalnego przebiegu napięcia. Następnie prosi uczniów o stworzenie analogicznej definicji skutecznego natężenia prądu, po czym poleca wyznaczenie tej wartości dla prądu przemiennego. Jeden z uczniów przeprowadza analogiczne rozumowanie dotyczące mocy prądu, jak dla napięcia, ale stosuje wzór wyjściowy z natężeniem prądu: . Będzie to doskonałe ćwiczenie utrwalające metodę. Z samouczka, studiowanego przez uczniów samodzielnie, zapoznają się oni z jeszcze jednym przykładem obliczenia napięcia skutecznego dla okresowego, tym razem prostokątnego, przebiegu napięcia. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 3, 4, 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek, który zawiera dość trudny pojęciowo materiał, może służyć do powtórki w domu zastosowanej tam procedury wyznaczania wartości napięcia lub prądu skutecznego. |