Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: język polski

Temat: Kierunki w sztuce końca XIX wieku.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);

5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;

7) rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej artystyczny i wartościujący charakter;

9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;

11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;

15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.

2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

IV. Samokształcenie.

5) dokonuje krytycznej selekcji źródeł;

9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

11) korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość.

II. Kształcenie językowe.

I. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:

3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca.

Zakres rozszerzony

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

2) spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;

3) spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • pozna główne kierunki w sztuce końca XIX wieku,

  • rozpozna podstawowe cechy impresjonizmu, secesji, symbolizmu i ekspresjonizmu,

  • zinterpretuje wybrane dzieła malarstwa końca XIX wieku,

  • porówna obraz ekspresjonistyczny z późniejszym dziełem graficznym o podobnej tematyce.

Strategie nauczania

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania

  • metoda poglądowa;

  • rozmowa kontrolowana;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z dziełami sztuki;

  • praca z tekstem literackim.

Formy zajęć

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego,

  • analizowanie dzieł,

  • spacer wirtualny,

  • samokształcenie.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

1. Nauczyciel zaprasza uczniów na wirtualny spacer po dostępnej w zasobach internetowych galerii malarstwa europejskiego końca XIX wieku. Możliwe jest, aby uczniowie zaprojektowali taki spacer, korzystając z ilustracji wybranych obrazów. Uczniowie mówią o swoich wrażeniach i uczuciach wywoływanych przez tę ekspozycję.

2. Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie wybranych stron przewodnika po Paryżu. Uczniowie obserwują sposób eksponowania malarstwa końca XIX wieku. Wybierają jeden obraz i omawiają technikę jego wykonania, tematykę i wrażenia z jego oglądania.

3. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z umieszczoną w e‑materiałach galerią zdjęć interaktywnych i zapisują tematy, którymi zajmowali się malarze schyłku XIX wieku. Porównują sposób, w jaki przedstawili swoje malarskie wyobrażenia. Redagują własne krótkie notatki o założeniach omawianych kierunków w sztuce.

2. Uczniowie oceniają prawdziwość zdań, zawierających informacje o kierunkach w sztuce i uprawiających je artystach. 

3. Uczniowie na podstawie samodzielnie zgromadzonych informacji o polskich malarzach, tworzących u schyłku XIX wieku, omawiają wybrane dzieła tych artystów.

4. Uczniowie wypisują cechy sztuki secesyjnej, które dostrzegają na zamieszczonej w e‑materiałach grafice Alfonsa Muchy Taniec. Dostrzegają bogatą ornamentykę, motywy florystyczne, opływowe kształty, wyraziste kontury, przedstawienie kobiety jako femme fatale.

5. Uczniowie odszukują w wierszu Leopolda Staffa Kowal elementów poetyki symbolizmu. Udzielają odpowiedzi na pytania:

  • Jakich przeżyciach opowiada podmiot liryczny tekstu?

  • Jaki nastrój dominuje w wierszu?

  • Czy można jednoznacznie zinterpretować liryk?

  • Jaka tematyka została w nim poruszona?

4. Uczniowie wykonują ćwiczenie zawarte w e‑materiałach. Oglądają Krzyk Edvarda Muncha. Porównują dzieło ekspresjonistycznego malarza z okładką płyty In the Court of the Crimson King progresywno–rockowego zespołu King Crimson stworzoną przez Barry’ego Godbera w 1969 roku.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie rozpoznają nazwy kierunków, zgodnie z którymi zostały namalowane obrazy. Rozpoznają i charakteryzują impresjonizm, ekspresjonizm, secesję, symbolizm.

2. Uczniowie rozpoznają właściwości wybranych kierunków, np.: ekspresjonizmu. Wskazują cechy, które można powiązać z malarstwem ekspresjonistycznym, rozbudowane zdobienia, próbę uchwycenia chwilowych wrażeń, operowanie światłem.

3. Uczniowie łączą umieszczone w e‑materiałach fragmenty obrazów z nazwiskami ich autorów. Mówią o tym, które dzieła przemawiają do nich najbardziej i uzasadniają swoje wybory.

Zadanie domowe

Nauczyciel formułuje na podstawie e‑materiałów polecenie pracy domowej do wyboru.

1. Napisz rozprawkę, w której porównasz wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W lesie z obrazem Claude’a Moneta Bordighera. Wykorzystaj kontekst impresjonizmu zastosowany w obu dziełach. Zwróć uwagę, jaką techniką został namalowany obraz i jakie wrażenia świetlne i barwne przedstawia. Czy wiersz opisuje podobne odczucia? 

2. Spośród znanych ci obrazów schyłku XIX wieku wybierz ten, który twoim zdaniem jest najbardziej rozpoznawalnym dziełem malarskim pochodzącym z tego okresu. Napisz rozprawkę, w której postarasz się wyjaśnić jego fenomen.  Możesz skorzystać z galerii interaktywnej umieszczonej w e‑materiałach.

Materiały pomocnicze

Strony internetowe wybranych muzeów w Europie

Albumy malarstwa polskiego i europejskiego końca XIX wieku

Filmy o wybranych malarzach (np.: Vincencie van Goghu)

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą omówić każdy z umieszczonych obrazów galerii interaktywnej oraz zaproponować ich uzupełnienie o dzieła polskich artystów końca XIX wieku. Lekcji może także towarzyszyć muzyka Debussy'ego, Ravela, Griega, Sibeliusa czy Szymanowskiego.