Sprawdź się
W jakim stylu został namalowany poniższy obraz?
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P – jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
P | F | |
Impresjonizm narodził się jako kierunek malarski, dopiero później przeniknął do innych sztuk. | □ | □ |
Symboliści poszukiwali inspiracji we wrażeniach czerpanych z życia codziennego, unikając motywów pochodzących z mitologii. | □ | □ |
Twórcy secesyjni byli niechętni sztuce użytkowej. | □ | □ |
Sztuka ekspresjonistyczna często podejmowała tematykę egzystencjalną. | □ | □ |
Wypisz, które cechy sztuki secesyjnej dostrzegasz na zamieszczonej poniżej grafice.
Poszukaj w wierszu Leopolda Staffa wskazanych elementów poetyki symbolizmu. Uzasadnij w tabeli, dlaczego twoim zdaniem cecha jest obecna w utworze. Jeśli cecha nie występuje – pozostaw miejsce puste.
KowalCałą bezkształtną masę kruszców drogocennych,
Które zaległy piersi mej głąb nieodgadłą,
Jak wulkan z swych otchłani wyrzucam bezdennych
I ciskam ją na twarde, stalowe kowadło.Grzmotem młota w nią walę w radosnej otusze,
Bo wykonać mi trzeba dzieło wielkie, pilne,
Bo z tych kruszców dla siebie serce wykuć muszę,
Serce hartowne, mężne, serce dumne, silne.Lecz gdy ulegniesz, serce, pod młota żelazem,
Gdy pękniesz, przeciw ciosom stali nieodporne:
W pył cię rozbiją pięści mej gromy potworne!Bo lepiej giń, zmiażdżone cyklopowym razem,
Niżbyś żyć miało własną słabością przeklęte,
Rysą chorej niemocy skażone, pęknięte.
Napisz rozprawkę na 200 słów, w której porównasz wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W lesie z obrazem Claude’a Moneta Bordighera. Zwróć szczególną uwagę na elementy impresjonizmu występujące w obu dziełach.
Stwórz rozprawkę na 200 słów, w której porównasz wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W lesie z obrazem Claude’a Moneta Bordighera. Zwróć szczególną uwagę na elementy impresjonizmu występujące w obu dziełach.
W lesieWolno i senne chodzą
po jasnym tle błękitu
złocistobiałe chmurki
z połyskiem aksamitu.Niekiedy się zasrebrzy
pod słońca blask z ukosa
jaskółka śmigła, czarna,
sunąca przez niebiosa.Po łące cichej, jasnej,
w srebrne objętej ramy
przez opalony strumień,
złote się kładą plamy.Szmaragdem słońce błyska
na ciemnej drzew zieleni
lub przez konary rzuca
ognistych pęk promieni.Po niebie i po lesie,
po łąk zielonych łanie
przejrzyste, zwiewne idzie
błękitne zadumanie.
Krzyk Edvarda Muncha to nie jedyny wizerunek postaci uchwyconej w podobny sposób, który znalazł swoje miejsce w popkulturze. Przypomnij sobie dzieło ekspresjonistycznego malarza i porównaj je z okładką płyty In the Court of the Crimson King progresywno‑rockowego zespołu King Crimson, zaprojektowaną przez Barry’ego Godbera w 1969 roku. Swoje spostrzeżenia zanotuj w tabeli.
Spośród obrazów namalowanych u schyłku XIX wieku wybierz ten, który uważasz za najbardziej rozpoznawalne dzieło malarskie pochodzące z tego okresu. Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz swój wybór i wskażesz możliwe powody popularności obrazu.