Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Posłowie i senatorowie.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste; społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje warunki sprawowania mandatu posła i senatora;

  • rozważa zasadność immunitetu parlamentarnego;

  • charakteryzuje zasadę incompatibilitas.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata oksfordzka;

  • dyskusja;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Praca z animacją i schematem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dyskutują na temat tego, jak wygląda praca posła. Przedstawiają wybrane działania posłów, które wydają im się najistotniejsze z punktu widzenia poprawnego funkcjonowania sejmu jako organu władzy w państwie demokratycznym oraz uzasadnienia swoich wyborów.

Faza realizacyjna

1. Debata oksfordzka – przygotowanie sali do debaty, ustawienie w odpowiedni sposób krzeseł i stolików.

2. Wyłonienie w drodze losowania marszałka, sekretarza, czterech mówców propozycji, czterech opozycji. Reszta zespołu klasowego to publiczność.

3. Wybrane osoby przygotowują argumenty do dyskusji.

4. Następnie odbywa się debata na temat: „Należy zlikwidować wszelkie formy uprzywilejowania parlamentarzystów”.

5. Uczniowie dyskutują, publiczność może zadawać pytania mówcom. Na koniec następuje głosowanie publiczności. W trakcie nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty i w razie potrzeby wspomaga marszałka i sekretarza.

6. Omówienie rezultatów debaty. Uczniowie przedstawiają swoje wrażenia, ocenę debaty jako formy rozwiązywania konfliktów.

Faza podsumowująca

1. Praca w parach – ćwiczenia interaktywne 1, 2, 3, 5 i 8–10 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.

Praca domowa:

Opisz sylwetkę i działania podejmowane przez wybranego posła lub senatora obecnej kadencji. Wyjaśnij, dlaczego twój wybór padł na tę właśnie osobę.

Materiały pomocnicze:

Czy warto zostać posłem?, szanujflage.pl.

Bronisław Tumiłowicz, Czy poseł zawsze powinien się podporządkować dyscyplinie partyjnej?, tygodnikprzeglad.pl.

Konstytucje w Polsce: 1791‑1990, wybór i oprac. Tadeusz Kołodziejczyk i Małgorzata Pomianowska, Warszawa, 1990, s. 13‑18, libr.sejm.gov.pl.

Konstytucja Niemiec, tłum. Bogusław Banaszak, Agnieszka Malicka, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2008, libr.sejm.gov.pl.

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r.Regulamin Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, sejm.gov.pl.

Anna Dąbrowska, Bezradna komisja etyki poselskiej, polityka.pl.

Stanisław Dudzik, Państwowa Komisja wyborcza, wyborcza.pl.

Bogusław Przywora, Konstytucyjna zasada niepołączalności mandatu parlamentarnego a założenia służby cywilnej. Wybrane zagadnienia, marszalek.com.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja i schemat mogą być dla uczniów inspiracją do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.