Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Posłowie i senatorowie.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste; społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje warunki sprawowania mandatu posła i senatora;
rozważa zasadność immunitetu parlamentarnego;
charakteryzuje zasadę incompatibilitas.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata oksfordzka;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Praca z animacją i schematem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dyskutują na temat tego, jak wygląda praca posła. Przedstawiają wybrane działania posłów, które wydają im się najistotniejsze z punktu widzenia poprawnego funkcjonowania sejmu jako organu władzy w państwie demokratycznym oraz uzasadnienia swoich wyborów.
Faza realizacyjna
1. Debata oksfordzka – przygotowanie sali do debaty, ustawienie w odpowiedni sposób krzeseł i stolików.
2. Wyłonienie w drodze losowania marszałka, sekretarza, czterech mówców propozycji, czterech opozycji. Reszta zespołu klasowego to publiczność.
3. Wybrane osoby przygotowują argumenty do dyskusji.
4. Następnie odbywa się debata na temat: „Należy zlikwidować wszelkie formy uprzywilejowania parlamentarzystów”.
5. Uczniowie dyskutują, publiczność może zadawać pytania mówcom. Na koniec następuje głosowanie publiczności. W trakcie nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty i w razie potrzeby wspomaga marszałka i sekretarza.
6. Omówienie rezultatów debaty. Uczniowie przedstawiają swoje wrażenia, ocenę debaty jako formy rozwiązywania konfliktów.
Faza podsumowująca
1. Praca w parach – ćwiczenia interaktywne 1, 2, 3, 5 i 8–10 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.
Praca domowa:
Opisz sylwetkę i działania podejmowane przez wybranego posła lub senatora obecnej kadencji. Wyjaśnij, dlaczego twój wybór padł na tę właśnie osobę.
Materiały pomocnicze:
Czy warto zostać posłem?, szanujflage.pl.
Bronisław Tumiłowicz, Czy poseł zawsze powinien się podporządkować dyscyplinie partyjnej?, tygodnikprzeglad.pl.
Konstytucje w Polsce: 1791‑1990, wybór i oprac. Tadeusz Kołodziejczyk i Małgorzata Pomianowska, Warszawa, 1990, s. 13‑18, libr.sejm.gov.pl.
Konstytucja Niemiec, tłum. Bogusław Banaszak, Agnieszka Malicka, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2008, libr.sejm.gov.pl.
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r., Regulamin Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, sejm.gov.pl.
Anna Dąbrowska, Bezradna komisja etyki poselskiej, polityka.pl.
Stanisław Dudzik, Państwowa Komisja wyborcza, wyborcza.pl.
Bogusław Przywora, Konstytucyjna zasada niepołączalności mandatu parlamentarnego a założenia służby cywilnej. Wybrane zagadnienia, marszalek.com.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja i schemat mogą być dla uczniów inspiracją do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.