Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Czy poseł zawsze powinien się podporządkować dyscyplinie partyjnej?Jan Maria Jackowski, poseł AWS, bezpartyjny
Dyscyplina nie może naruszać klauzuli sumienia. Nie może również służyć jako instrument nacisku wobec krytykujących nieprawidłowości, np. bronienia kolegów naruszających zasady pełnienia służby i funkcji publicznych.
Krzysztof Janik, sekretarz generalny SLD
W każdej sytuacji nie, ale w zdecydowanej większości kwestii o charakterze politycznym – tak. Natomiast w sprawach o charakterze moralnym, światopoglądowym – nie (…).
Jerzy Wierchowicz, przewodniczący klubu poselskiego UW
Powinien się podporządkować jakby na koszt tego, że jest członkiem klubu. Bo to są uprawnienia i zobowiązania. Dyscyplinę w naszym klubie wprowadza się jako coś wyjątkowego, w jednej kadencji jest zaledwie parę takich przypadków. W takiej sytuacji trzeba, niestety, „zapomnieć” o swoich przekonaniach i podporządkować się poglądowi większości.
Piotr Ikonowicz, poseł PPS
Trzeba mieć własne poglądy i trzeba być im wiernym. Przypominam sobie, jak próbowano wywrzeć na mnie naciski przy okazji ustawy, w której pani m.in. Blida zaproponowała eksmisję lokatorów na bruk. Nie mogłem się z tym pogodzić, nie uległem naciskom i nie podporządkowałem się dyscyplinie.
Andrzej Szkaradek, sekretarz ds. dyscypliny Klubu Parlamentarnego AWS
W każdej sprawie obowiązuje dyscyplina. Nie można np. łamać sumień. Nigdy nie mieliśmy takich sztywnych zasad. Jednak przy głosowaniu nad sprawami ustrojowymi, dotyczącymi funkcjonowania państwa, Sejmu, sprawach personalnych, w sprawie budżetu itd. dyscyplina obowiązuje. Ona tutaj była, jest i będzie. Nawet w regulaminie naszego klubu jest zawarte stwierdzenie, że wszyscy głosują jednakowo w sprawach personalnych, np. powoływania premiera i ministrów.
Źródło: Bronisław Tumiłowicz, Czy poseł zawsze powinien się podporządkować dyscyplinie partyjnej?, 24.01.2000 r., dostępny w internecie: tygodnikprzeglad.pl [dostęp 7.03.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja 3 maja. Ustawa rządowa z 3 maja 1791 r.Jako zaś prawodawstwo sprawowane być nie może przez wszystkich i naród wyręcza się w tej mierze przez reprezentantów czyli posłów swoich dobrowolnie wybranych, przeto stanowimy, iż posłowie na sejmikach obrani w prawodawstwie i ogólnych narodu potrzebach podług niniejszej konstytucji, uważani być mają jako reprezentanci całego narodu, będąc składem ufności powszechnej.
Źródło: Konstytucja 3 maja. Ustawa rządowa z 3 maja 1791 r. , [w:] Konstytucje w Polsce: 1791–1990, oprac. Tadeusz Kołodziejczyk, Małgorzata Pomianowska, Warszawa 1990, s. 13–18.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja NiemiecArtykuł 51
1) Bundesrat składa się z członków rządów krajów związkowych, które ich powołują i odwołują. Mogą oni być zastępowani przez innych członków swoich rządów.
2) Każdy kraj posiada co najmniej trzy głosy, kraje, których liczba mieszkańców przekracza dwa miliony posiadają cztery głosy, kraje, których liczba mieszkańców przekracza sześć milionów – pięć głosów, kraje, których liczba mieszkańców przekracza siedem milionów – sześć głosów.
3) Każdy kraj może delegować tylu członków, ile ma głosów. Głosy jednego kraju muszą być oddawane zgodnie i tylko przez obecnych członków lub ich zastępców.
Źródło: Konstytucja Niemiec, tłum. Bogusław Banaszak, Agnieszka Malicka, 2008 r., dostępny w internecie: libr.sejm.gov.pl [dostęp 13.05.2021 r.].
spraw o zasadniczym charakterze, które odnoszą się do problemów związanych z polityką państwa.
1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu składa się
w sprawach o charakterze jednostkowym, dotyczących prowadzonej przez 1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu polityki wewnętrznej i zagranicznej oraz zadań publicznych realizowanych przez administrację rządową.
Zarówno 1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu, jak i 1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu poselskie muszą spełniać określone wymagania formalne, obejmujące m.in. konieczność zachowania formy 1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu, właściwe oznaczenia adresata, przedstawienie stanu faktycznego oraz postawienie konkretnych pytań do członka 1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu.
Autorami omawianych pism są 1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu. Odpowiedź na nie jest udzielana w formie pisemnej nie później niż w terminie 1. pisemnej, 2. Radę Ministrów, 3. 14, 4. zapytania, 5. interpelacje, 6. posłowie, 7. Rady Ministrów, 8. interpelacja, 9. 21, 10. ustawa, 11. senatorowie, 12. Zapytania poselskie, 13. Regulaminu dni od dnia otrzymania.
Uzupełnij tekst dotyczący dwóch form sejmowej kontroli egzekutywy.
interpelacje, interpelacja, senatorowie, zapytania, pisemnej, posłowie, ustawa, 14, Rady Ministrów, Regulaminu, 21, Zapytania poselskie, Radę Ministrów
Zgodnie z przepisami ...................................... Sejmu, ...................................... powinna dotyczyć spraw o zasadniczym charakterze, które odnoszą się do problemów związanych z polityką państwa
.
...................................... składa się w sprawach o charakterze jednostkowym, dotyczących prowadzonej przez ...................................... polityki wewnętrznej i zagranicznej oraz zadań publicznych realizowanych przez administrację rządową
.
Zarówno ......................................, jak i ...................................... poselskie muszą spełniać określone wymagania formalne, obejmujące m.in. konieczność zachowania formy ......................................, właściwe oznaczenia adresata, przedstawienie stanu faktycznego oraz postawienie konkretnych pytań do członka .......................................
Autorami omawianych pism są ....................................... Odpowiedź na nie jest udzielana w formie pisemnej nie później niż w terminie ...................................... dni od dnia otrzymania.
Zapoznaj się z tekstami i wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r.Rozdział 13 – Komisja Etyki Poselskiej
Art. 143
1. W skład Komisji Etyki Poselskiej wchodzą posłowie reprezentujący wszystkie kluby poselskie po jednym członku z każdego klubu (…).
2. Kandydatów na członków Komisji zgłaszają przewodniczący klubów.
3. Na kandydata na członka Komisji proponuje się osobę o nieposzlakowanej opinii i wysokim autorytecie moralnym (…).
11. Wybór Komisji następuje, jeżeli nie ma zastrzeżeń do kandydatów (…). Sejm dokonuje wyboru członków Komisji w głosowaniu łącznym (…).
Art. 147
1. Komisja, po rozpatrzeniu sprawy i stwierdzeniu naruszenia przez posła „Zasad etyki poselskiej”, może w drodze uchwały:
1) zwrócić posłowi uwagę,
2) udzielić posłowi upomnienia,
3) udzielić posłowi nagany.
2. Uchwały Komisji podaje się do wiadomości publicznej.
3. Uchwałę, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, Komisja podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
4. Od uchwały, o której mowa w ust. 1, służą posłowi środki przewidziane w art. 132 ust. 2 Regulaminu Sejmu. Wniesienie przez posła odwołania wstrzymuje podanie treści uchwały do wiadomości publicznej.Źródło: Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 8.03.2020 r.].
Źródło II
Bezradna komisja etyki poselskiejProf. Beata Łaciak z zarządu Instytutu Spraw Publicznych analizowała pracę komisji: – Niezależnie od stale pojawiających się zapewnień posłów o ich obiektywizmie, wznoszeniu się ponad partyjne spory, głosowaniu zgodnie z własnym sumieniem, trudno nie dostrzec bardzo wyraźnych różnic w ocenach poszczególnych spraw trafiających do komisji. Rzeczywiście łatwo przewidywać, kogo będą bronić, a kogo oskarżać przedstawiciele danych partii. Posłowie PiS i Kukiz’15 mają większe zrozumienie dla swoich klubowych kolegów niż dla pozostałych, podobnie jak PO i Nowoczesna są skłonne łagodniej traktować posłów ze swoich ugrupowań. Języczkiem u wagi jest poseł PSL, który często podkreśla bezstronność. Jest on w dość komfortowej sytuacji, bo przez dwa lata nie wpłynął do komisji żaden wniosek o ukaranie przedstawiciela ludowców.
Źródło: Anna Dąbrowska, Bezradna komisja etyki poselskiej, 14.11.2017 r., dostępny w internecie: polityka.pl [dostęp 8.03.2020 r.].
Przeanalizuj wykres i wykonaj ćwiczenie.
Wybory 2019. Kobiety w sejmie. Ile to mandatów?
-
partia : Lewica
kobiety : 21
mężczyźni : 28
-
partia : KO
kobiety : 50
mężczyźni : 84
-
partia : PiS
kobiety : 56
mężczyźni : 179
-
partia : PSL – Kukiz 15
kobiety : 5
mężczyźni : 25
-
partia : Konfederacja
kobiety : 0
mężczyźni : 11
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| W wyborach parlamentarnych 2019 najwięcej kobiet weszło do sejmu z list Prawa i Sprawiedliwości. | □ | □ |
| W Sejmie IX kadencji największy odsetek posłanek jest w szeregach Lewicy i Koalicji Obywatelskiej. | □ | □ |
| Obok Konfederacji, która wprowadziła do sejmu wyłącznie mężczyzn, najmniej zrównoważonym pod względem płci jest klub parlamentarny Koalicja Polska – Polskie Stronnictwo Ludowe – Kukiz'15. | □ | □ |
Dopasuj odpowiednie określenia charakteryzujące każdy z rodzajów immunitetu parlamentarnego.
może (na żądanie sejmu) obejmować postępowania wszczęte przed rozpoczęciem kadencji i obowiązuje do końca kadencji, charakter bezwzględny, ograniczenie dopuszczalności ścigania za czyny będące przestępstwem lub innym czynem karalnym w rozumieniu prawa karnego, charakter względny, obejmuje czas od początku kadencji i obowiązuje bezterminowo, wyłączenie karalności działań bezpośrednio i wprost wynikających z funkcji parlamentarzysty pod warunkiem, że nie dochodzi do naruszenia praw osób trzecich
| immunitet formalny | |
|---|---|
| immunitet materialny |
Materiał źródłowy do ćwiczeń 8–10.
Konstytucyjna zasada niepołączalności mandatu parlamentarnego a założenia służby cywilnej. Wybrane zagadnieniaKonstytucja (…) zawiera katalog korpusów zawodowych objętych zakazem incompatibilitas, do którego należą: sędziowie, prokuratorzy, urzędnicy służby cywilnej, funkcjonariusze policji oraz służb ochrony państwa (…). Przedstawiony powyżej katalog ma charakter otwarty. Przemawia za tym art. 103 ust. 3 ustawy zasadniczej, dopuszczający wprowadzenie ustawą innych przypadków zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcjami publicznymi oraz zakazu jego sprawowania.
W świetle powyższego można postawić pytanie, czy przynależność do jednej z kategorii korpusu zawodowego zawsze skutkuje niemożliwością objęcia mandatu poselskiego?
Z treści art. 103 ust. 2 ustawy zasadniczej wynika zakaz aż do momentu ustania zatrudnienia. W piśmiennictwie nie ma jednak jednolitego stanowiska w tym zakresie. Jedni (m.in.: P. Sarnecki, D. Lis‑Staranowicz) prezentują pogląd, iż mamy tutaj do czynienia z najdalej idącym skutkiem, tj. niewybieralnością, czyli wykluczeniem kandydowania osób objętych zakazem.
Inni (m.in. J. Mordwilło i Z. Witkowski) stoją na stanowisku, iż zakaz ten aktualizuje się dopiero po wyborze i do jego objęcia wystarczy uzyskanie długoterminowego urlopu, bez konieczności występowania z korpusu na zawsze.
Przeciwni temu stanowisku (m.in.: B. Banaszak, M. Kruk i A. Szmyt) uważają, że dla objęcia mandatu niezbędna jest trwała rezygnacja z przynależności do określonych korpusów. Uzasadnieniem dla takiego rozwiązania jest niepodlegająca dyskusji okoliczność, iż od osób wykonujących zawody, o których mowa w art. 103, wymaga się bezwzględnej apolityczności, a tylko przez rezygnację z przynależności do korpusu można uzyskać taką gwarancję.
Źródło: Bogusław Przywora, Konstytucyjna zasada niepołączalności mandatu parlamentarnego a założenia służby cywilnej. Wybrane zagadnienia, dostępny w internecie: marszalek.com.pl [dostęp 8.03.2020 r.].
Uporządkuj opisane w tekście źródłowym stanowiska w piśmiennictwie dotyczące zakresu rozumienia wyrażonej w art. 103 ust. 2 zasady niepołączalności od najbardziej do najmniej rygorystycznego.
- Osoby wykonujące zawody wymienione w art. 103 ust. nie mogą kandydować na posła.
- Osoby wykonujące zawody wymienione w art. 103 ust. 2 muszą na zawsze zrezygnować z ich wykonywania, by móc zostać posłem.
- Osoby wykonujące zawody wymienione w art. 103 ust. 2 powinny uzyskać długoterminowy urlop na czas pełnienia mandatu poselskiego.