Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Czy poseł zawsze powinien się podporządkować dyscyplinie partyjnej?Jan Maria Jackowski, poseł AWS, bezpartyjny
Dyscyplina nie może naruszać klauzuli sumienia. Nie może również służyć jako instrument nacisku wobec krytykujących nieprawidłowości, np. bronienia kolegów naruszających zasady pełnienia służby i funkcji publicznych.
Krzysztof Janik, sekretarz generalny SLD
W każdej sytuacji nie, ale w zdecydowanej większości kwestii o charakterze politycznym – tak. Natomiast w sprawach o charakterze moralnym, światopoglądowym – nie (…).
Jerzy Wierchowicz, przewodniczący klubu poselskiego UW
Powinien się podporządkować jakby na koszt tego, że jest członkiem klubu. Bo to są uprawnienia i zobowiązania. Dyscyplinę w naszym klubie wprowadza się jako coś wyjątkowego, w jednej kadencji jest zaledwie parę takich przypadków. W takiej sytuacji trzeba, niestety, „zapomnieć” o swoich przekonaniach i podporządkować się poglądowi większości.
Piotr Ikonowicz, poseł PPS
Trzeba mieć własne poglądy i trzeba być im wiernym. Przypominam sobie, jak próbowano wywrzeć na mnie naciski przy okazji ustawy, w której pani m.in. Blida zaproponowała eksmisję lokatorów na bruk. Nie mogłem się z tym pogodzić, nie uległem naciskom i nie podporządkowałem się dyscyplinie.
Andrzej Szkaradek, sekretarz ds. dyscypliny Klubu Parlamentarnego AWS
W każdej sprawie obowiązuje dyscyplina. Nie można np. łamać sumień. Nigdy nie mieliśmy takich sztywnych zasad. Jednak przy głosowaniu nad sprawami ustrojowymi, dotyczącymi funkcjonowania państwa, Sejmu, sprawach personalnych, w sprawie budżetu itd. dyscyplina obowiązuje. Ona tutaj była, jest i będzie. Nawet w regulaminie naszego klubu jest zawarte stwierdzenie, że wszyscy głosują jednakowo w sprawach personalnych, np. powoływania premiera i ministrów.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja 3 maja. Ustawa rządowa z 3 maja 1791 r.Jako zaś prawodawstwo sprawowane być nie może przez wszystkich i naród wyręcza się w tej mierze przez reprezentantów czyli posłów swoich dobrowolnie wybranych, przeto stanowimy, iż posłowie na sejmikach obrani w prawodawstwie i ogólnych narodu potrzebach podług niniejszej konstytucji, uważani być mają jako reprezentanci całego narodu, będąc składem ufności powszechnej.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja NiemiecArtykuł 51
1) Bundesrat składa się z członków rządów krajów związkowych, które ich powołują i odwołują. Mogą oni być zastępowani przez innych członków swoich rządów.
2) Każdy kraj posiada co najmniej trzy głosy, kraje, których liczba mieszkańców przekracza dwa miliony posiadają cztery głosy, kraje, których liczba mieszkańców przekracza sześć milionów – pięć głosów, kraje, których liczba mieszkańców przekracza siedem milionów – sześć głosów.
3) Każdy kraj może delegować tylu członków, ile ma głosów. Głosy jednego kraju muszą być oddawane zgodnie i tylko przez obecnych członków lub ich zastępców.
Zapoznaj się z tekstami i wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r.Rozdział 13 – Komisja Etyki Poselskiej
Art. 143
1. W skład Komisji Etyki Poselskiej wchodzą posłowie reprezentujący wszystkie kluby poselskie po jednym członku z każdego klubu (…).
2. Kandydatów na członków Komisji zgłaszają przewodniczący klubów.
3. Na kandydata na członka Komisji proponuje się osobę o nieposzlakowanej opinii i wysokim autorytecie moralnym (…).
11. Wybór Komisji następuje, jeżeli nie ma zastrzeżeń do kandydatów (…). Sejm dokonuje wyboru członków Komisji w głosowaniu łącznym (…).
Art. 147
1. Komisja, po rozpatrzeniu sprawy i stwierdzeniu naruszenia przez posła „Zasad etyki poselskiej”, może w drodze uchwały:
1) zwrócić posłowi uwagę,
2) udzielić posłowi upomnienia,
3) udzielić posłowi nagany.
2. Uchwały Komisji podaje się do wiadomości publicznej.
3. Uchwałę, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, Komisja podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
4. Od uchwały, o której mowa w ust. 1, służą posłowi środki przewidziane w art. 132 ust. 2 Regulaminu Sejmu. Wniesienie przez posła odwołania wstrzymuje podanie treści uchwały do wiadomości publicznej.
Źródło II
Bezradna komisja etyki poselskiejProf. Beata Łaciak z zarządu Instytutu Spraw Publicznych analizowała pracę komisji: – Niezależnie od stale pojawiających się zapewnień posłów o ich obiektywizmie, wznoszeniu się ponad partyjne spory, głosowaniu zgodnie z własnym sumieniem, trudno nie dostrzec bardzo wyraźnych różnic w ocenach poszczególnych spraw trafiających do komisji. Rzeczywiście łatwo przewidywać, kogo będą bronić, a kogo oskarżać przedstawiciele danych partii. Posłowie PiS i Kukiz’15 mają większe zrozumienie dla swoich klubowych kolegów niż dla pozostałych, podobnie jak PO i Nowoczesna są skłonne łagodniej traktować posłów ze swoich ugrupowań. Języczkiem u wagi jest poseł PSL, który często podkreśla bezstronność. Jest on w dość komfortowej sytuacji, bo przez dwa lata nie wpłynął do komisji żaden wniosek o ukaranie przedstawiciela ludowców.
Przeanalizuj wykres i wykonaj ćwiczenie.
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
W wyborach parlamentarnych 2019 najwięcej kobiet weszło do sejmu z list Prawa i Sprawiedliwości. | □ | □ |
W Sejmie IX kadencji największy odsetek posłanek jest w szeregach Lewicy i Koalicji Obywatelskiej. | □ | □ |
Obok Konfederacji, która wprowadziła do sejmu wyłącznie mężczyzn, najmniej zrównoważonym pod względem płci jest klub parlamentarny Koalicja Polska – Polskie Stronnictwo Ludowe – Kukiz'15. | □ | □ |
Dopasuj odpowiednie określenia charakteryzujące każdy z rodzajów immunitetu parlamentarnego.
może (na żądanie sejmu) obejmować postępowania wszczęte przed rozpoczęciem kadencji i obowiązuje do końca kadencji, charakter bezwzględny, ograniczenie dopuszczalności ścigania za czyny będące przestępstwem lub innym czynem karalnym w rozumieniu prawa karnego, charakter względny, obejmuje czas od początku kadencji i obowiązuje bezterminowo, wyłączenie karalności działań bezpośrednio i wprost wynikających z funkcji parlamentarzysty pod warunkiem, że nie dochodzi do naruszenia praw osób trzecich
immunitet formalny | |
---|---|
immunitet materialny |
Materiał źródłowy do ćwiczeń 8–10.
Konstytucyjna zasada niepołączalności mandatu parlamentarnego a założenia służby cywilnej. Wybrane zagadnieniaKonstytucja (…) zawiera katalog korpusów zawodowych objętych zakazem incompatibilitas, do którego należą: sędziowie, prokuratorzy, urzędnicy służby cywilnej, funkcjonariusze policji oraz służb ochrony państwa (…). Przedstawiony powyżej katalog ma charakter otwarty. Przemawia za tym art. 103 ust. 3 ustawy zasadniczej, dopuszczający wprowadzenie ustawą innych przypadków zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcjami publicznymi oraz zakazu jego sprawowania.
W świetle powyższego można postawić pytanie, czy przynależność do jednej z kategorii korpusu zawodowego zawsze skutkuje niemożliwością objęcia mandatu poselskiego?
Z treści art. 103 ust. 2 ustawy zasadniczej wynika zakaz aż do momentu ustania zatrudnienia. W piśmiennictwie nie ma jednak jednolitego stanowiska w tym zakresie. Jedni (m.in.: P. Sarnecki, D. Lis‑Staranowicz) prezentują pogląd, iż mamy tutaj do czynienia z najdalej idącym skutkiem, tj. niewybieralnością, czyli wykluczeniem kandydowania osób objętych zakazem.
Inni (m.in. J. Mordwilło i Z. Witkowski) stoją na stanowisku, iż zakaz ten aktualizuje się dopiero po wyborze i do jego objęcia wystarczy uzyskanie długoterminowego urlopu, bez konieczności występowania z korpusu na zawsze.
Przeciwni temu stanowisku (m.in.: B. Banaszak, M. Kruk i A. Szmyt) uważają, że dla objęcia mandatu niezbędna jest trwała rezygnacja z przynależności do określonych korpusów. Uzasadnieniem dla takiego rozwiązania jest niepodlegająca dyskusji okoliczność, iż od osób wykonujących zawody, o których mowa w art. 103, wymaga się bezwzględnej apolityczności, a tylko przez rezygnację z przynależności do korpusu można uzyskać taką gwarancję.