Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Restrukturyzacja przemysłu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia rozwój Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego,
ocenia proces restrukturyzacji Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego,
wymienia konsekwencje restrukturyzacji przemysłu na Górnym Śląsku.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Wieloński A., 2005, Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów o historię Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i jego początkową strukturę gałęziową. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają przyczyny restrukturyzacji przemysłu w tym okręgu.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Podczas oglądania wykonują notatki w zeszycie. Następnie wybrane przez nauczyciela osoby odpowiadają na następujące pytania: dlaczego doszło do restrukturyzacji przemysłu?, w jaki sposób przeprowadzono zmiany w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym?, czym różni się stara i nowa struktura przemysłu w tym okręgu?, jakie są konsekwencje restrukturyzacji Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego dla społeczeństwa? Uczniowie po wysłuchaniu innych uzupełniają lub poprawiają swoje notatki w zeszycie.
W drugiej części lekcji nauczyciel tłumaczy uczniom, jak poprawnie stworzyć mapę myśli. Następnie uczniowie przystępują do jej redagowania w parach w zeszytach. Muszą zastanowić się, w jakich dziedzinach widoczne są konsekwencje restrukturyzacji Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (nauczyciel pilnuje kompletności zapisów – uwzględnić należy m.in. przestrzeń, środowisko, życie społeczne itp., a nie tylko sam przemysł). Na mapie myśli powinien zostać zastosowany podział na pozytywne i negatywne aspekty.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych prac.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat pozytywów i negatywów restrukturyzacji GOP‑u.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film może posłużyć jako powtórka materiału w domu. Może zostać wykorzystany również podczas omawiania poszczególnych gałęzi przemysłu w Polsce.