Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Restrukturyzacja przemysłu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia rozwój Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego,

  • ocenia proces restrukturyzacji Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego,

  • wymienia konsekwencje restrukturyzacji przemysłu na Górnym Śląsku.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Wieloński A., 2005, Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów o historię Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i jego początkową strukturę gałęziową. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają przyczyny restrukturyzacji przemysłu w tym okręgu.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Podczas oglądania wykonują notatki w zeszycie. Następnie wybrane przez nauczyciela osoby odpowiadają na następujące pytania: dlaczego doszło do restrukturyzacji przemysłu?, w jaki sposób przeprowadzono zmiany w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym?, czym różni się stara i nowa struktura przemysłu w tym okręgu?, jakie są konsekwencje restrukturyzacji Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego dla społeczeństwa? Uczniowie po wysłuchaniu innych uzupełniają lub poprawiają swoje notatki w zeszycie.

  • W drugiej części lekcji nauczyciel tłumaczy uczniom, jak poprawnie stworzyć mapę myśli. Następnie uczniowie przystępują do jej redagowania w parach w zeszytach. Muszą zastanowić się, w jakich dziedzinach widoczne są konsekwencje restrukturyzacji Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (nauczyciel pilnuje kompletności zapisów – uwzględnić należy m.in. przestrzeń, środowisko, życie społeczne itp., a nie tylko sam przemysł). Na mapie myśli powinien zostać zastosowany podział na pozytywne i negatywne aspekty.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych prac.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat pozytywów i negatywów restrukturyzacji GOP‑u.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film może posłużyć jako powtórka materiału w domu. Może zostać wykorzystany również podczas omawiania poszczególnych gałęzi przemysłu w Polsce.