Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Upowszechnienie oświaty i czytelnictwa. Literatura
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, jak zmieniły się obyczaje na przełomie wieków;
charakteryzuje rodzaje rozrywki w XIX wieku;
przedstawia zmiany w pojmowaniu roli edukacji w XIX wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Upowszechnienie oświaty i czytelnictwa. Literatura”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć znajdujące się w sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel przypomina o tym, że uczniowie zapoznali się z nagraniem fragmentu wspomnień Wincentego Witosa. Poleca, aby indywidualnie wykonali polecenie nr 2, opisując na podstawie tekstu z nagrania, z jakimi trudnościami musieli mierzyć się mieszkańcy polskiej wsi w XIX w. chcący wyedukować swoje dzieci. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
W kolejnym kroku uczniowie w parach wykonują polecenie nr 3, analizując tekst źródłowy. Podobnie jak wcześniej, także i teraz wybrany uczeń (albo ochotnik) przedstawia odpowiedź, a pozostała część klasy odnosi się do niej.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść polecenia nr 2: „Przedstaw zmiany w pojmowaniu roli oświaty i edukacji powszechnej w państwach w XIX wieku” i prosi uczniów, aby pracując nadal w parach, przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć i pracę uczniów, dokonuje oceny przedstawionych na początku fazy realizacyjnej prezentacji uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 2 z multimedium.
Materiały pomocnicze:
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001.
J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.
E. Słodkowska, Produkcja i rozprowadzanie wydawnictw w Królestwie Polskim w latach 1815–1830, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą na podstawie informacji zawartych zarówno w audiobooku, jak i w filmie przygotować notatkę będącą podsumowaniem lekcji.