Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.
Przedstaw zmiany w pojmowaniu roli oświaty i edukacji powszechnej w państwach w XIX wieku.
Opisz kwestię edukacji i wykształcenia Polaków mieszkających w poszczególnych zaborach.
Wyjaśnij, jak wyglądał proces upowszechniania kultury w XIX wieku.
Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.
Przedstaw jak wyglądała walka o kulturę narodową w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku.
Poniżej zamieszczono zdjęcie przedstawiające budynek Królewskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk pod koniec XIX w. W okresie zaborów budynek ten został przebudowany zgodnie ze stylem architektonicznym dominującym w państwie, na terenie którego wówczas się znajdował. Na podstawie analizy zdjęcia ustal, w jakim zaborze obiekt ten był umiejscowiony. Odpowiedź uzasadnij.
Poniżej zamieszczono zdjęcie przedstawiające budynek Królewskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk pod koniec XIX w. W okresie zaborów budynek ten został przebudowany zgodnie ze stylem architektonicznym dominującym w państwie, na terenie którego wówczas się znajdował. Na podstawie opisu zdjęcia ustal, w jakim zaborze obiekt ten był umiejscowiony. Odpowiedź uzasadnij.
Przeczytaj umieszczony poniżej tekst źródłowy opisujący sytuację polskich uczniów na terenie zaboru rosyjskiego, a następnie, odwołując się do posiadanej wiedzy, określ, czy dotyczy on pierwszej czy drugiej połowy XIX w. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z umieszczonym poniżej tekstem źródłowym opisującym sytuację polskich uczniów na terenie zaboru rosyjskiego, a następnie, odwołując się do posiadanej wiedzy, określ, czy dotyczy on pierwszej czy drugiej połowy XIX w. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Surowo zabroniono czytania i posiadania polskich książek, a kontrola była tak ścisła, że przy odwiedzaniu stancji [kwater w prywatnym domu] uczniowskich przeglądano książki każdego ucznia i przetrząsano sienniki, kufry z rzeczami, czy tam nie było schowanych polskich książek. W razie znalezienia książki polskiej zapisywano ucznia do dziennika kar, sadzano w święto na kilka godzin do kozy [aresztu], a jeżeli to się powtórzyło parę razy na tej samej stancji, stancję tę zamykano.