Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym audiobookiem, a następnie wykonaj polecenia.

RF3akMY3LO5ky
Nagranie dźwiękowe dotyczy wspomnień Wincentego Witosa.
Źródło: Wincenty Witos, Moje wspomnienia, Warszawa 1978, s. 153-156.
Polecenie 2

Na podstawie przywołanego tekstu źródłowego opisz, z jakimi trudnościami musieli mierzyć się mieszkańcy polskiej wsi w XIX w. chcący wyedukować swoje dzieci.

RbzjBsYGpeDnD
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu opracowania historycznego, a następnie porównaj sytuację mieszkańców wsi opisaną we wspomnieniach Wincentego Witosa z sytuacją mieszkańców osiedli przyfabrycznych w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży.

1
A. Chwalba Historia Polski 1795-1918

Robotnicy wykwalifikowani i zasiedziali zamieszkiwali osiedla przyfabryczne, najczęściej murowane i dobrze zaplanowane. (…)

W Łodzi najlepszą opinią cieszył się Karol Scheibler, właściciel największego na ziemiach polskich i wzorcowego kompleksu przemysłowego i robotniczego, w którego skład — poza fabryką i rezydencją właściciela — wchodziło ogrodzone parkanem osiedle, tzw. familijne, składające się z jednakowych piętrowych domów z czerwonej cegły. W osiedlu działał cały system instytucji usługowych i kulturalnych na poziomie europejskim, łącznie ze sklepami, ochronkami [tj. przedszkolami], biblioteką, klubem, a nawet muszlą koncertową.

A Źródło: A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000, s. 93–94.
R1cTjOb35VwMY
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).