Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Archaizacja w powieściach historycznych Henryka Sienkiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia typologię i rodzaje archaizmów;
określa funkcje wybranych archaizmów;
opisuje wpływ archaizacji na wiarygodność i obrazować wybranego fragmentu tekstu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wspólne ustalenie celów zajęć i kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę na temat: Czym jest stylizacja językowa i jakie są jej rodzaje. Podsumowując rozmowę, podkreśla, że jest to podstawowa metoda wprowadzenia czytelnika w realia danego środowiska lub określonej epoki.
Nauczyciel zaznacza, że XIX‑wieczne wydania utworów Sienkiewicza były opatrzone podtytułami (Ogniem i mieczem. Powieść z lat dawnych; Quo vadis. Powieść z czasów Nerona). Dodaje również, że stworzona przez Sienkiewicza wizja sarmackiej Rzeczypospolitej wymagała odwołania się do wyobraźni barokowej i stylu epoki. Było to kluczowe dla koncepcji powieści z „lat dawnych”. Stylizacja językowa stanowiła niezwykle silną składową koncepcji Trylogii, jak również innych powieści historycznych Sienkiewicza.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel robi krótki wykład na temat zadań, jakie musiał stawiać sobie Henryk Sienkiewicz, przystępując do odtworzenia realiów i klimatu epoki. Zwraca przy tym uczniom uwagę, że właśnie w języku odzwierciedla się mentalność epoki. Archaizacja języka powieści wymagała więc analizy i odtworzenia całej sfery pojęciowej właściwej dla ludzi baroku. Nauczyciel podkreśla, że Henryk Sienkiewicz miał pełną świadomość, że stylizacja językowa nie jest zabiegiem powierzchownym, ale sposobem dotarcia do istoty rzeczywistości – chciał ukazać umysłowość, emocjonalność i system wartości epoki. Tylko w ten sposób mógł stworzyć wielowymiarowe i przekonujące postaci swych powieści.
Uczniowie indywidualnie czytają treści sekcji „Przeczytaj”. Następnie zapoznają się ze schematem Rodzaje archaizmów i wraz z nauczycielem omawiają typologię i przykłady.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”, zapoznają się z materiałem i przystępują do wykonania poleceń 1 i 2 – mogą one zostać wykonane wspólnie w formie dyskusji moderowanej.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się i wykonują ćwiczenia 1, 2, 3, 4. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Ćwiczenie 5 może zostać wykonane wspólnie – propozycje odpowiedzi (określenie funkcji wybranych archaizmów) mogą zostać zapisane na tablicy. Ćwiczenie 6 uczniowie wykonują indywidualnie, a 7 i 8 mogą być wykonane w formie dyskusji moderowanej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o sformułowanie wypowiedzi ustnej podsumowującej dyskusję (jeśli ćwiczenie 8 było wykonywane wspólnie). Nauczyciel komentuje lub uzupełnia wypowiedź podsumowującą. Może przy tym nawiązać do fazy wprowadzającej zajęć i zaznaczyć, że archaizacja była sposobem na odtworzenie i ukazanie sfery pojęciowej dostępnej ludziom minionych epok, a także ich systemu wartości i temperamentu oraz sytuacji społeczno‑politycznej dawnej Rzeczypospolitej.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Wybierz fragment powieści Ogniem i mieczem, który ukazuje sarmacki temperament i opisz wpływ archaizacji na wiarygodność i obrazowość tego fragmentu.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Dubisz, Archaizmy stylizacyjne: literacki obraz przeszłości językowej, Przegląd Humanistyczny, Tom 36, Numer 5 (314) (1992) s. 131‑141.
Teresa Świętosławska, О stylu językowym Zagłoby w „Ogniem i mieczem”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 1996.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.