Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

a. Określ rodzaj archaizmu występujący w zdaniu: „Za chwilę chorągwie ruszyły i wyciągnęły się długim, barwistym i błyszczącym wężem po filipowieckiej drodze”.

b. Określ, jakie rodzaje archaizmów pojawiają się w zdaniu: „Już co do fortelów, nikt nie może iść z nim w paragon”.

RsSczUwbVCZ7a
(Uzupełnij).
Rao0AijQfy2a31
Ćwiczenie 2
Zaznacz właściwe odpowiedzi na podstawie treści audiobooka. Możliwe odpowiedzi: 1. Archaizacja polega na wzbogaceniu tekstu o elementy stylizacji., 2. Archaizacja to przeniesienie dawnego tekstu do dzieła współczesnego., 3. Archaizacja może dotyczyć m.in. szyku zdania.
R1146Km6M8Mec1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary fragmenty tekstu z odpowiednim typem archaizmu. Ja tym waćpana oficyjerom kazała pójść precz z mego domu Możliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny Wszystkich tu obecnych waszmościów biorę na świadki[...] Możliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny Tatarowie się go gorzej ognia bali Możliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny Całą niezmierną fortunę w czasie inkursji kozackiej był utracił Możliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny
R1LtvgEWAWjgv11
Ćwiczenie 4
Zaznacz w poniższym fragmencie tekstu archaizmy fonetyczne na czerwono, fleksyjne - na żółto, frazeologiczne - na niebiesko. Tymczasem cicha rozmowa między ojcem i synami zmieniła się w głośną rozterkę. - To trzos, dobrze! - mówił gderliwie stary - a gdzie pierścienie? Na palcach miał pierścienie, w jednym był kamień wart ze dwadzieścia czerwonych. - Zapomnielim zdjąć! - rzekł Kosma. - Bodaj was zabito! Ty, stary, o wszystkim myśl, a te szelmy za szeląg rozumu nie mają. Zapomnieliście, zbóje, o pierścieniach?... Łżecie jak psy! - To się ociec wróć i obacz! - mruknął Damian. - Łżecie, szelmy, klimkiem rzucacie! Starego ojca krzywdzić? Tacy synowie! Bodajem was był nie spłodził! Bez błogosławieństwa pomrzecie!...
1
Ćwiczenie 4
RQ6nZYPvhjHnd
Tymczasem cicha rozmowa między ojcem i synami zmieniła się w głośną rozterkę. - To trzos, dobrze! - mówił gderliwie stary - a gdzie pierścienie? Na palcach miał pierścienie, w jednym był kamień wart ze dwadzieścia czerwonych. - Zapomnielim zdjąć! - rzekł Kosma. - Bodaj was zabito! Ty, stary, o wszystkim myśl, a te szelmy za szeląg rozumu nie mają. Zapomnieliście, zbóje, o pierścieniach?... Łżecie jak psy! - To się ociec wróć i obacz! - mruknął Damian. - Łżecie, szelmy, klimkiem rzucacie! Starego ojca krzywdzić? Tacy synowie! Bodajem was był nie spłodził! Bez błogosławieństwa pomrzecie!. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym fragmentem powieści Ogniem i mieczem i opisz, jaką funkcję pełnią pojawiające się w nim archaizmy.

Henryk Sienkiewicz Ogniem i mieczem

Teraz pan Skrzetuski podniósł się także całą wysokością swego wzrostu, ale nie wyjmował szabli z pochew, tylko jak ją miał spuszczoną nisko na rapciach, chwycił w środku i podsunął w górę tak, że rękojeść wraz z krzyżykiem poszła pod sam nos Czaplińskiemu. — Powąchaj no to waść — rzekł zimno. — Bij kto w Boga!… Służba! — krzyknął Czapliński chwytając za rękojeść. Ale nie zdążył szabli wydobyć. Młody namiestnik obrócił go w palcach, chwycił jedną ręką za kark, drugą za hajdaweryhajdaweryhajdawery poniżej krzyża, podniósł w górę rzucającego się jak cygacygacyga i idąc ku drzwiom między ławami wołał: — Panowie bracia, miejsce dla rogalarogalrogala, bo pobodzie! To rzekłszy doszedł do drzwi, uderzył w nie Czaplińskim, roztworzył i wyrzucił podstarościego na ulicę.

4 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Ogniem i mieczem.
RsSczUwbVCZ7a
(Uzupełnij).
hajdawery
cyga
rogal
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z podanym fragmentem Potopu Henryka Sienkiewicza i wypisz z niego archaizmy pojawiające się w wypowiedziach poszczególnych postaci. Określ ich funkcję.

Henryk Sienkiewicz Potop

Pakosz Gasztowt, który z całym światem zawsze chciał być w zgodzie, kiwnął ręką i rzekł:
— My też się i nie dziwili! Dzik na dzika fuknie, jak go z nagła zobaczy, czemu by człek na człeka nie miał fuknąć! My pojedziem po staremu do Lubicza pokłonić się panu Kmicicowi, aby z nami żył, na wojnę i do puszczy chodził jako nieboszczyk pan podkomorzy.
— Tak już powiedz, kochanieńka: udał ci się czy nie udał? — pytał Kasjan Butrym. — Taż to nasza powinność pytać!…
— Bóg wam zapłać za troskliwość. Zacny to kawaler pan Kmicic, a choćbym też co przeciw upatrzyła, nie godziłoby mi się o tym mówić.
— Aleś nic nie upatrzyła, duszo ty nasza najmilejsza?
— Nic! Zresztą nikt go tu nie ma prawa sądzić, a broń Boże nieufność okazać! Bogu lepiej dziękujmy!
— Co tu zawczasu dziękować?! Jak będzie za co, to i dziękować, a nie, to nie dziękować — odpowiedział posępny Józwa, który jako prawdziwy Żmudzin bardzo był ostrożny i przewidujący.

1 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Potop.
R1REhBo4fBgEu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Opisz, w jaki sposób Henryk Sienkiewicz poprzez język Trylogii oddał koloryt i ducha epoki.

RtELLFar2yPPU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uzasadnij celowość archaizacji w powieści historycznej.

RsSczUwbVCZ7a
(Uzupełnij).