Sprawdź się
a. Określ rodzaj archaizmu występujący w zdaniu: „Za chwilę chorągwie ruszyły i wyciągnęły się długim, barwistym i błyszczącym wężem po filipowieckiej drodze”.
b. Określ, jakie rodzaje archaizmów pojawiają się w zdaniu: „Już co do fortelów, nikt nie może iść z nim w paragon”.
Ja tym waćpana oficyjerom kazała pójść precz z mego domuMożliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny
Wszystkich tu obecnych waszmościów biorę na świadki[...]Możliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny
Tatarowie się go gorzej ognia baliMożliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny
Całą niezmierną fortunę w czasie inkursji kozackiej był utraciłMożliwe odpowiedzi: 1. archaizm fleksyjny, 2. archaizm fonetyczny, 3. archaizm składniowy, 4. archaizm leksykalny
Połącz w pary fragmenty tekstu z odpowiednim typem archaizmu.
archaizm fonetyczny, archaizm leksykalny, archaizm składniowy, archaizm fleksyjny
Ja tym waćpana oficyjerom kazała pójść precz z mego domu |
|
Wszystkich tu obecnych waszmościów biorę na świadki[...] |
|
Tatarowie się go gorzej ognia bali |
|
Całą niezmierną fortunę w czasie inkursji kozackiej był utracił |
Zapoznaj się z poniższym fragmentem powieści Ogniem i mieczem i opisz, jaką funkcję pełnią pojawiające się w nim archaizmy.
Ogniem i mieczemTeraz pan Skrzetuski podniósł się także całą wysokością swego wzrostu, ale nie wyjmował szabli z pochew, tylko jak ją miał spuszczoną nisko na rapciach, chwycił w środku i podsunął w górę tak, że rękojeść wraz z krzyżykiem poszła pod sam nos Czaplińskiemu. — Powąchaj no to waść — rzekł zimno. — Bij kto w Boga!… Służba! — krzyknął Czapliński chwytając za rękojeść. Ale nie zdążył szabli wydobyć. Młody namiestnik obrócił go w palcach, chwycił jedną ręką za kark, drugą za hajdaweryhajdawery poniżej krzyża, podniósł w górę rzucającego się jak cygacyga i idąc ku drzwiom między ławami wołał: — Panowie bracia, miejsce dla rogalarogala, bo pobodzie! To rzekłszy doszedł do drzwi, uderzył w nie Czaplińskim, roztworzył i wyrzucił podstarościego na ulicę.
Zapoznaj się z podanym fragmentem Potopu Henryka Sienkiewicza i wypisz z niego archaizmy pojawiające się w wypowiedziach poszczególnych postaci. Określ ich funkcję.
PotopPakosz Gasztowt, który z całym światem zawsze chciał być w zgodzie, kiwnął ręką i rzekł:
— My też się i nie dziwili! Dzik na dzika fuknie, jak go z nagła zobaczy, czemu by człek na człeka nie miał fuknąć! My pojedziem po staremu do Lubicza pokłonić się panu Kmicicowi, aby z nami żył, na wojnę i do puszczy chodził jako nieboszczyk pan podkomorzy.
— Tak już powiedz, kochanieńka: udał ci się czy nie udał? — pytał Kasjan Butrym. — Taż to nasza powinność pytać!…
— Bóg wam zapłać za troskliwość. Zacny to kawaler pan Kmicic, a choćbym też co przeciw upatrzyła, nie godziłoby mi się o tym mówić.
— Aleś nic nie upatrzyła, duszo ty nasza najmilejsza?
— Nic! Zresztą nikt go tu nie ma prawa sądzić, a broń Boże nieufność okazać! Bogu lepiej dziękujmy!
— Co tu zawczasu dziękować?! Jak będzie za co, to i dziękować, a nie, to nie dziękować — odpowiedział posępny Józwa, który jako prawdziwy Żmudzin bardzo był ostrożny i przewidujący.
Opisz, w jaki sposób Henryk Sienkiewicz poprzez język Trylogii oddał koloryt i ducha epoki.
Uzasadnij celowość archaizacji w powieści historycznej.