Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wartości pozytywizmu w opowieści o Janie i Cecylii - Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe.
Cele lekcji. Uczeń:
przeanalizuje fragment powieści Nad Niemnem ukazujący historię Jana i Cecylii;
wskaże zawarte w opowieści o Janie i Cecylii wartości pozytywizmu;
wyjaśni związek między uznaniem wartości pracy a ideą równości społecznej;
scharakteryzuje pozytywistyczne rozumienie patriotyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcja:
Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie reportażu Teresy Siedlarowej W Bohatyrowiczach nad Niemnem z 1989 roku.
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/kilka‑slow‑o-kobietach‑eliza‑orzeszkowa‑finezje‑literackie‑3-5/Po wysłuchaniu reportażu uczniowie przygotowują krótką wypowiedź na temat przywiązania do swojego miejsca na ziemi.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Nauczyciel pyta uczniów, jakie wartości moralne i społeczne były żywe w pozytywizmie. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów i dopowiada brakujące informacje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują mapą myśli. Uzupełniają ją cytatami z Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej obrazującymi podane w mapie myśli informacje. Następnie opisują, jakie wartości pozytywizmu zostały ujęte w opowieści o Janie i Cecylii.
Rybki w akwarium. Chętne osoby zajmują dwa miejsca w wewnętrznym kręgu (pozostali uczniowie wraz z nauczycielem zajmują miejsca w kręgu zewnętrznym) i rozpoczynają rozmowę dotyczącą związku między uznaniem wartości pracy a ideą równości społecznej. Jeśli któraś z osób z zewnętrznego kręgu chciałaby coś dodać lub o coś zapytać, siada na wolnym krześle obok głównych rozmówców. Jeśli uczniowie z wewnętrznego kręgu nie znają odpowiedzi, wspiera ich nauczyciel lub ktoś z zewnętrznego kręgu.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują interaktywny quiz i sprawdzają w ten sposób, czy dobrze intepretują fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie tematu – odpowiedź na pytanie: Jak pozytywiści rozumieli patriotyzm? Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Praca domowa:
Odwołując się do dzieła Elizy Orzeszkowej, napisz wypracowanie na temat: Wartości pozytywizmu w opowieści o Janie i Cecylii.
Materiały pomocnicze:
Maria Żmigrodzka, Pozytywizm Elizy Orzeszkowej, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 1971, nr 62/4.
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/kilka‑slow‑o-kobietach‑eliza‑orzeszkowa‑finezje‑literackie‑3-5/
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.