Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź, czy dobrze intepretujesz fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Przed tobą 9 pytań o rosnącym poziomie trudności. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa.
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź, czy dobrze intepretujesz fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Przed tobą 9 pytań o rosnącym poziomie trudności. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa.
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź, czy dobrze intepretujesz fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Przed tobą 9 pytań o rosnącym poziomie trudności. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa.
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź, czy dobrze intepretujesz fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Przed tobą 9 pytań o rosnącym poziomie trudności. Na każdą odpowiedź masz 30 sekund. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa.
R1GQBoG1y9Qcz1Zagraj i sprawdź, czy dobrze intepretujesz fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.194.560Gratulacje!Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.1
Test
Zagraj i sprawdź, czy dobrze intepretujesz fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej.
Liczba pytań:
9
Limit czasu:
4.5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Zagraj i sprawdź, czy dobrze intepretujesz fragment dotyczący legendy Jana i Cecylii w "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej.
Pytanie:
1/9
Pozostało czasu:
0:00
Twój ostatni wynik:
-
Polecenie 2
Na podstawie odpowiedzi udzielonych w grze edukacyjnej scharakteryzuj ród Bohatyrowiczów, określając ich system wartości, usytuowanie w społeczeństwie i życiowe cele.
R1TUaKX9NUo1q
1
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z fragmentem opracowania Marii Żmigrodzkiej i zdefiniuj pozytywizm w ujęciu Elizy Orzeszkowej, odnosząc go do historii Jana i Cecylii.
1
Maria ŻmigrodzkaPozytywizm Elizy Orzeszkowej
Nie wiadomo, czy są bogowie, ale trudna cnota ludzka jest „perłą ziemskiego szczęścia”. Zwycięstwo człowieka nad śmiercią zapewnia w koncepcji Orzeszkowej nie tylko nieśmiertelność atomów materii — uczucia i myśli to atomy duszy człowieka, tak jak te, które składają jego ciało, nie giną one nigdy, ale sprzęgają się z atomami dusz innych, tworzą coraz nowe światy. [PZ 50, 239] Człowiek cnotliwy żyje wiecznie nieśmiertelnością ludzkości. Jest to wyraźne przezwyciężenie sceptycyzmu Renana wobec ubóstwienia człowieczeństwa, niebędącego według niego najwyższym, nieprzekraczalnym ogniwem „stawania się ideału”.
cyt Źródło: Maria Żmigrodzka, Pozytywizm Elizy Orzeszkowej, „Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 1971, nr 62/4, s. 62.
R1IRg3v3Rauj6
Zwróć uwagę, na czym polega nieśmiertelność w ujęciu Orzeszkowej. Zastanów się, w jakim sensie nieśmiertelni byli Jan i Cecylia.
Według Elizy Orzeszkowej najważniejsza jest cnota i to, co dotyczy ziemskiej egzystencji ludzi. Człowiek cnotliwy ma zapewnione wieczne życie dzięki swojemu postępowaniu.
Historia Jana i Cecylii jest przykładem takiego postępowania, wszystko bowiem, co ich spotkało, zyskali dzięki swojej ciężkiej pracy. To ich trud i poświęcenie legło u podstaw rodu Bohatyrowiczów, unieśmiertelnili się w pamięci potomków.
1
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, czemu służy ulokowanie historii o Janie i Cecylii w XVI wieku.
R1IRg3v3Rauj6
W swojej odpowiedzi odwołaj się do funkcji literatury pozytywistycznej i innych elementów, które zawiera powieść Orzeszkowej.
Ulokowanie historii o Janie i Cecylii, która stanowi swoisty mit założycielski rodu Bohatyrowiczów, w 1549 r., służy uczynieniu wartości, jakie wyznają Jan i Cecylia, bardziej uniwersalnymi. Ma to sugerować, że etos pracy i możliwość przełamywania barier społecznych, a także osiąganie celów wbrew ograniczeniom – jest możliwe bez względu na czasy, w których się znajdujemy. Ma to zatem wydźwięk dydaktyczny, co jest charakterystyczną cechą literatury pozytywistycznej. Ma to także walory wewnątrztekstowe – przydaje historii Jana i Cecylii baśniowości, odrealnienia, uplastycznia narrację.