SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego na strukturę wykształcenia ludności na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.

Uczeń:

2) analizuje zróżnicowanie struktury wykształcenia ludności na świecie i wykazuje jej związek z poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia wskaźniki charakteryzujące poziom wykształcenia ludności,

  • dokonuje analizy zróżnicowania struktury wykształcenia ludności na świecie,

  • przedstawia i opisuje związek zróżnicowania struktury wykształcenia ludności z poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

World Economic Forum, Schwab K. (ed.), The Global Competitiveness Report 2015–2016, World Economic Forum, Geneva 2015. Dostępny w internecie: https://www3.weforum.org/docs/gcr/2015‑2016/Global_Competitiveness_Report_2015‑2016.pdf (dostęp 20.01.2022).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat możliwości pomiaru poziomu wykształcenia ludności. Celem jest uświadomienie uczniom, że można podawać nie tylko udział osób z wykształceniem na danym poziomie, ale także zastosować inne miary i wskaźniki. Nauczyciel zwraca uwagę na kwestię dostępności danych dla całego świata. Następuje krótkie omówienie wskaźników charakteryzujących poziom wykształcenia ludności.

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest współczynnik skolaryzacji netto i brutto oraz tłumaczy wybrane aspekty wskaźnika global competitiveness (dotyczące poziomu wykształcenia).

  • Uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału, dokonują analizy zróżnicowania struktury wykształcenia ludności na świecie.

  • Uczniowie ustnie na forum klasy prezentują swoje spostrzeżenia, nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia. We wspólnej dyskusji uczniowie opisują związek zróżnicowania struktury wykształcenia ludności z poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji i wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Wykonanie pracy pisemnej na temat zróżnicowania poziomu wykształcenia na wybranym kontynencie. W pracy należy wykorzystać grafikę interaktywną. Uczniowie powinni przygotować wykresy ilustrujące wartości poszczególnych wskaźników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może znaleźć kontekstowe bądź uzupełniające wykorzystanie podczas zajęć dotyczących zróżnicowania jakości i poziomu życia na świecie (zakres rozszerzony: XXII. 1, XXII. 7, XXII. 8).