1
Pokaż ćwiczenia:
RWvcUVb2po4de1
Ćwiczenie 1
Poziom alfabetyzacji ludności w wieku powyżej 15 lat jest zróżnicowany w poszczególnych regionach świata, wykazuje jednak charakterystyczny rozkład przestrzenny. Na przykład w krajach tzw. „bogatej Północy” jest on z reguły [...], co świadczy o tym, że wysoki poziom rozwoju społeczno-gospodarczego [...].
RlCBEdGD14Yzd1
Ćwiczenie 2
Zaznacz czynniki, które nie mają bezpośredniego wpływu na strukturę wykształcenia ludności. Możliwe odpowiedzi: 1. nierówności społeczne, 2. wielkość nakładów na edukację, 3. inwestycje w kapitał ludzki, 4. degradacja środowiska naturalnego, 5. dostosowanie wykształcenia do potrzeb rynku pracy, 6. restrukturyzacja przemysłu
RZPmPZU2OWMQQ1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. . W krajach o dużym PKB per capita nakłady ponoszone na rozwój edukacji są większe (w % PKB) niż w krajach o małym PKB per capita.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W krajach, w których wartość wskaźnika rozwoju społecznego (HDI) przekracza 0,7 poziom alfabetyzacji dorosłych jest większy niż w krajach, w których wskaźnik ten przyjmuje wartość poniżej 0,7.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Największy poziom analfabetyzmu pierwotnego występuje w Afryce Północnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego może pojawiać się w krajach, w których analfabetyzm pierwotny praktycznie nie występuje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W skali światowej występuje systematyczne obniżanie poziomu alfabetyzacji dorosłych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4
RUHc7XTJlPkGU
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVLBIjIyK0Fe0
Spośród podanych wybierz, w którym kraju współczynnik alfabetyzacji w latach Możliwe odpowiedzi: 1. Rosja, 2. Afganistan, 3. Chiny, 4. Indie
R108BAzHxy2Co2
Ćwiczenie 5
Współcześnie w osiągnięciu rozwoju gospodarczego 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze ulega znaczenie zasobów 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze i 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze wykwalifikowanej siły roboczej, 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze zaś rola kapitału ludzkiego, czyli zasobu 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze, 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze, zdrowia i energii witalnej ludzi, określającego zdolności do 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze, 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze do zmian oraz możliwości 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze nowych rozwiązań. Powiązania między poziomem rozwoju gospodarczego a inwestycjami w kapitał ludzki przebiegają w dwie strony. Z jednej strony kapitał ludzki wpływa na 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze innowacyjność gospodarki i 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze tempo wzrostu gospodarczego, z drugiej zaś jego wielkość zależy od poziomu dochodów państwa. Gospodarki krajów 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze rozwiniętych oparte są na 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze zasobach ludzi 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze wykształconych, posiadających umiejętności 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze i 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze, co jest niezbędnym warunkiem 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze technicznego, gospodarczego i społecznego. Aby gospodarka oparta na wiedzy mogła się rozwijać, należy przede wszystkim zadbać o 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze w kapitał ludzki obejmujące dostęp do wiedzy poprzez szeroko rozumianą 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze wszystkich grup społecznych, wydatki na edukację, szkolenia, opiekę zdrowotną itp. Praktyka wskazuje, że te regiony, które zdecydowały się inwestować w kapitał ludzki, rozwijają się 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze od pozostałych, 1. rośnie, 2. wyższe, 3. edukację, 4. kreacji, 5. inwestycje, 6. rosnących, 7. pracy, 8. niezależnie, 9. ograniczeniu, 10. szybciej, 11. zwiększoną, 12. twórcze, 13. postępu, 14. wysoko, 15. adaptacji, 16. umiejętności, 17. innowacyjne, 18. nisko, 19. naturalnych, 20. wiedzy, 21. dobrze od początkowego poziomu zamożności.

Na podstawie: Beata Skubiak, EDUKACJA JAKO CZYNNIK WSPIERAJĄCY ROZWÓJ GOSPODARCZY. Uniwersytet Szczeciński
https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/21_B.Skubiak_Edukacja_jako_czynnik_wspierajacy....pdf
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., oprac. na podstawie B. Skubiak, Edukacja jako czynnik wspierający rozwój gospodarczy, „Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2013, nr 129, s. 195–203.
R68bMqquiDr9Q2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RMgnWjHQa4lXV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Mapa przedstawia zróżnicowanie wskaźnika alfabetyzacji ludności w wieku powyżej 15 lat w krajach Afryki. Wyjaśnij przyczyny małej wartości tego wskaźnika w Afryce Subsaharyjskiej.

R9kePqQA7pnhd
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie: ourworldindata.org, dostępny w internecie: https://ourworldindata.org/grapher/literacy-rates-most-recent?region=Africa, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ra62rqsIreyot
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy wymień pięć obecnie najlepszych uczelni akademickich w Polsce. Wskaż na kryteria, według których są one wybierane.

R1F3CjvZ2b10s
(Uzupełnij).