Grafika interaktywna przedstawia wybrane wskaźniki rozwoju społeczno‑gospodarczego i poziomu wykształcenia. Po kliknięciu w oznaczenie cyfrowe wyświetli się mapa z wartościami wskaźnika przypisanymi do poszczególnych krajów. Przeanalizuj grafikę i wykonaj polecenia.

RRypX5Uv23mqR1
Grafika przedstawia wskaźniki. Wskaźniki rozwoju społeczno-gospodarczego to produkt krajowy brutto (PKB) na mieszkańca, wskaźniki rozwoju społecznego (HDI) oraz finansowanie edukacji. Wskaźniki poziomu wykształcenia to wskaźniki alfabetyzacji i wykształcenia, wskaźnik skolaryzacji oraz wskaźniki efektów uczenia. 1. Mapa świata przedstawia PKB per capita. Ponad 50000 dolarów wynosi w Stanach Zjednoczonych, Norwegii, Szwecji, Niemczech, Danii, Irlandii, na Islandii. Od 40000 do 50000 dolarów występuje w Japonii, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, we Włoszech, w Czechach, Finlandii, Arabii Saudyjskiej, Australii, Nowej Zelandii. Od 30000 do 40000 dolarów występuje w Polsce, na Litwie, Łotwie, w Estonii, na Słowacji, Węgrzech, Chorwacji. Od 20000 do 30000 dolarów występuje w Chile, Argentynie, Rosji, Kazachstanie, Bułgarii, Rumunii, Grecji, Turcji, Omanie, Malezji. Od 10000 do 20000 dolarów występuje w Meksyku, Kolumbii, Peru, Ekwadorze, Brazylii, Libii, Algierii, Egipcie, RPA, Botswanie, Iraku, Iranie, na Białorusi, Ukrainie, w Bośni i Hercegowinie, Serbii, Mongolii, Chinach, Indonezji. Od 5000 do 10000 dolarów występuje w Boliwii, Ameryce Łacińskiej, Maroku, Namibii, Angoli, Nigerii, Indiach, Birmie, na Filipinach. Poniżej 5000 dolarów występuje głównie w środkowej Afryce. PKB per capita (w USD)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/gdp-per-capita-worldbank?time=2019, 2. Mapa świata przedstawia roczny wzrost PKB. Ponad 7% występuje w Belgii, Holandii. Od 5 do 7% występuje w Etiopii, Chinach, Laosie. Od 1 do 5% występuje w Stanach Zjednoczonych, Kolumbii, w Europie, Rosji, Kazachstanie, Mongolii, Korei Północnej i Południowej, Indiach, Azji Południowo Wschodniej, na Madagaskarze, Demokratycznej Republice Konga, Tanzanii, Kenii, Kamerunie, Nigrze, Mali, Mauretanii, Maroku, Libii, Egipcie, Jemenie, Iraku, Afganistanie. Od 0 do 1% występuje w Kanadzie, Brazylii, Peru, Boliwii, Wenezueli, Czadzie, Sudanie Południowym, Botswanie, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwecji, Niemczech, na Islandii, w Japonii, Australii, Nowej Zelandii. Od minus 1 do 0% występuje w Chile, Turcji, Somalii, Nigerii, Mozambiku. Od minus 5 do minus 1 występuje w Meksyku, Argentynie, RPA, Namibii, Angoli, Zambii, Algierii, Sudanie, Arabii Saudyjskiej, Omanie, Pakistanie. Poniżej minus 5% występuje w Zimbabwe i Iranie. Roczny wzrost PKB per capita (w %)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/gdp-per-capita-growth?time=2019, 3. Mapa świata przedstawia wskaźnik rozwoju społecznego. Powyżej 0,9 występuje w Australii, Nowej Zelandii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Francji, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, na Islandii, w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie. Od 0,8 do 0,9 występuje w Rosji, Estonii, Polsce, na Łotwie, Litwie, Białorusi, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji, we Włoszech, w Słowenii, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Albanii, Mołdawii, Hiszpanii, Portugalii, Chile, Argentynie, Arabii Saudyjskiej, Omanie. Od 0,7 do 0,8 występuje w Chinach, Mongolii, Kazachstanie, Iranie, Turcji, na Ukrainie, w Bośni i Hercegowinie, Serbii, Meksyku, Brazylii, Wenezueli, Kolumbii, Peru, Libii, Algierii, Botswanie, Tajlandii, Malezji. Od 0,6 do 0,7 występuje w Boliwii, Ameryce Środkowej, Maroku, Egipcie, Namibii, RPA, Iraku, Indiach, Indonezji. Od 0,5 do 0,6 występuje w Mauretanii, Sudanie, Nigerii, Kamerunie, Kenii, Tanzanii, Angoli, Zambii, Zimbabwe, na Madagaskarze, w Birmie, Pakistanie, Papui Nowej Gwinei. Od 0,4 do 0,5 występuje w Demokratycznej Republice Konga, Etiopii, Czadzie, Mali, Mozambiku, Afganistanie. Od 0,3 do 0,4 występuje w Sudanie Południowym, Republice Środkowoafrykańskiej, Nigrze. Wskaźnik rozwoju społecznego (HDI)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/human-development-index?country=IND~NOR~BWA~ARG~DZA~USA~COD~CHN~PHL, 4. Wykres przedstawia relację między HDI a PKB na mieszkańca. Dla krajów afrykańskich zwykle HDI wynosi pomiędzy 0,4 a 0,6 a PKB od 1000 dolarów do 5000. Dla Indii HDI wynosi 0,6 a PKB ponad 5000 dolarów. Dla Chin HDI wynosi około 0,7 a PKB ponad 10000 dolarów. Dla Rosji HDI wynosi prawie 0,8 a PKB 20000 dolarów. Dla Polski HDI wynosi 0,8 a PKB poniżej 50000 dolarów. Dla Japonii HDI wynosi ponad 0,8 a PKB poniżej 50000 dolarów. Dla Stanów Zjednoczonych HDI wynosi ponad 0,8 a PKB ponad 50000 dolarów. Dla Kataru HDI wynosi ponad 0,8 a PKB prawie 100000 dolarów. Relacja między HDI a PKB
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/human-development-index-vs-gdp-per-capita, 5. Mapa świata przedstawia wydatki na edukację. Od 6 do 8% występuje w Brazylii,, RPA, na Islandii, w Norwegii, Szwecji, Finlandii. Od 4 do 6% występuje w USA, Meksyku, Kolumbii, Chile, Argentynie, Mozambiku, Zimbabwe, Zambii, Etiopii, Kenii, w Europie, Rosji, Mongolii, Australii, Malezji. Od 2 do 4% występuje w Peru, Mali, Czadzie, Nigrze, Kamerunie, Tanzanii, na Madagaskarze, na Litwie, Słowacji, w Czechach, Rumunii, Irlandii, Serbii, Iranie, Pakistanie, Kazachstanie, Chinach, Indonezji, Japonii. Niższe wartości występują w reszcie krajów na świecie. Całkowite wydatki instytucji rządowych i samorządowych na edukację (w % PKB)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/total-government-expenditure-on-education-gdp?tab=map&time=2018&country=KOR~CMR~BGD~USA~GBR, 6. Mapa świata przedstawia wskaźnik alfabetyzacji dorosłych. Od 90 do 100% występuje Ameryce Północnej, Południowej, Europie, Azji Wschodniej i Południowo Wschodniej, Australii, Nowej Zelandii, Arabii Saudyjskiej, Omanie, Turcji, Libii, Namibii, RPA, na Sri Lance. Od 80 do 90% występuje w Ameryce Łacińskiej, Tanzanii, Botswanie, Zambii, Zimbabwe, Iranie. Od 60 do 80% występuje w Maroku, Algierii, Egipcie, Demokratycznej Republice Konga, Angoli, Kamerunie, na Madagaskarze, w Jemenie, Kenii, Indiach, Papui Nowej Gwinei. Od 40 do 60% występuje w Mauretanii, Nigerii, Czadzie, Sudanie, Etiopii, Mozambiku, Pakistanie. Od 20 do 40% występuje w Mali, Republice Środkowoafrykańskiej, Sudanie Południowym, Somalii, Afganistanie. Wskaźnik alfabetyzacji dorosłych w wieku powyżej 15 lat (w %)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/literacy-rates-most-recent, 7. Mapa świata przedstawia ludność w wieku powyżej 15 lat bez formalnego wykształcenia. Ponad 70% występuje w Mali i Nigrze. Od 60 do 70% występuje w Mozambiku. Od 50 do 60% występuje w Sudanie, Republice Środkowoafrykańskiej, Jemenie, Afganistanie. Od 40 do 50% występuje w Demokratycznej Republice Konga, Maroku, Pakistanie. Od 30 do 40% występuje w Egipcie, Mauretanii, Indiach, Papui Nowej Gwinei. Od 20 do 30% występuje w Libii, Algierii, Kamerunie, Namibii, Iraku. Od 10 do 20% występuje w Zambii, Tanzanii, Kenii, Arabii Saudyjskiej, Iranie. Od 0 do 10% występuje w Ameryce Północnej, Południowej, Europie, Azji, Australii, Nowej Zelandii, RPA, Botswanie, Zimbabwe. Ludność w wieku powyżej 15 lat bez formalnego wykształcenia (w %)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/share-of-population-15-years-and-older-with-no-education, 8. Mapa świata przedstawia średnią liczbę lat nauki. Powyżej 12 lat występuje w USA, Kanadzie, Irlandii, Wielkiej Brytanii, na Islandii, w Norwegii, Szwecji, Finlandii, na Litwie, Łotwie, Białorusi, w Estonii, Polsce, Czechach, Austrii, Niemczech, Belgii, Holandii, Danii, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Korei Południowej. Od 10 do 12 lat występuje w Wenezueli, Chile, RPA, Malezji, Rosji, Mongolii, Kazachstanie, na Ukrainie, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji, w Rumunii, Bułgarii, Grecji, Serbii, we Włoszech, Francji. Od 8 do 10 lat występuje w Meksyku, Argentynie, Boliwii, Peru, Kolumbii, Hiszpanii, Portugalii, Botswanie, Zimbabwe, Arabii Saudyjskiej, Omanie, Iranie. Od 6 do 8 lat występuje w Brazylii, Libii, Algierii, Egipcie, Kenii, Demokratycznej Republice Konga, Zambii, Namibii, Kamerunie, Nigerii, na Madagaskarze, w Turcji, Iraku, Indiach, Chinach, Indonezji. Od 4 do 6 lat występuje w Maroku, Mauretanii, Republice Środkowoafrykańskiej, Angoli, Tanzanii, Pakistanie, Tajlandii, Birmie, Papui Nowej Gwinei. Od 2 do 4 lat występuje w Afganistanie, Mali, Czadzie, Sudanie, Etiopii, Mozambiku, Jemenie. Poniżej 2 lat występuje w Nigrze. Średnia liczba lat nauki (edukacja formalna)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/mean-years-of-schooling-long-run, 9. Mapa świata przedstawia wskaźnik skolaryzacji brutto w szkołach podstawowych. Powyżej 140% występuje na Madagaskarze. Od 130 do 140% występuje w Nepalu. Od 120 do 130% występuje w Angoli, Szwecji. Od 110 do 120% występuje w Kolumbii, Brazylii, Maroku, Algierii, Kamerunie, Namibii, Afganistanie, Papui Nowej Gwinei, na Filipinach. Od 100 do 110% występuje w Ameryce Północnej, Peru, Chile, Argentynie, Egipcie, Czadzie, Etiopii, Kenii, Demokratycznej Republice Konga, Botswanie, Zimbabwe, Mozambiku, Arabii Saudyjskiej, Omanie, Iranie, Indiach, Australii, Indonezji, Malezji, Chinach, Mongolii, Kazachstanie, Rosji, Japonii, Finlandii, Norwegii, Polsce, na Litwie, Białorusi, Ukrainie, na Węgrzech, w Europie Zachodniej. Od 90 do 100% występuje w Wenezueli, Boliwii, RPA, Zimbabwe, Republice Środkowoafrykańskiej, Nigerii, Jemenie, Grecji, Bułgarii, Mołdawii, Czechach, na Słowacji, Łotwie, w Estonii, Pakistanie, Birmie, Korei Południowej. Od 80 do 90% występuje w Tanzanii, Rumunii. Od 70 do 80% występuje w Mali, Nigrze, Sudanie, Korei Północnej. Od 60 do 70% występuje w Sudanie Południowym. Poniżej 60% występuje w Erytrei. Wskaźnik skolaryzacji brutto w szkołach podstawowych (w % populacji w wieku edukacji na poziomie podstawowym).
Uwaga! Wartość wskaźnika może przekroczyć 100% ze względu na uwzględnienie uczniów w starszym lub młodszym wieku i powtarzających klasy.
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/gross-enrollment-ratio-in-primary-education, 10. Mapa świata przedstawia wskaźnik skolaryzacji brutto w szkołach średnich. Ponad 140% występuje w Szwecji, Finlandii i Belgii. Od 120 do 140% występuje w Australii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii, Holandii, Danii, Tajlandii. Od 100 do 120% występuje w Kanadzie, Chile, Argentynie, w Europie, Turcji, Rosji, Kazachstanie, Japonii, Nowej Zelandii, Arabii Saudyjskiej, Omanie. Od 80 do 100% występuje w USA, Meksyku, Brazylii, Boliwii, Peru, Kolumbii, Wenezueli, Algierii, Egipcie, na Ukrainie, w Rumunii, Bułgarii, Serbii, Iranie, Chinach, Mongolii, Indonezji, na Filipinach, w obu Koreach. Od 60 do 80% występuje w Maroku, Indiach, Malezji. Od 40 do 60% występuje w Mali, Nigerii, Kamerunie, Demokratycznej Republice Konga, Zimbabwe, Sudanie, Jemenie, Afganistanie, Pakistanie, Birmie, Papui Nowej Gwinei. Od 20 do 40% występuje w Mauretanii, Nigrze, Czadzie, Etiopii, Tanzanii, Mozambiku, Angoli, na Madagaskarze. Poniżej 20% występuje w Republice Środkowoafrykańskiej i Sudanie Południowym. Wskaźnik skolaryzacji brutto w szkołach średnich (w % populacji w wieku edukacji na poziomie średnim).
Uwaga! Wartość wskaźnika może przekroczyć 100% ze względu na uwzględnienie uczniów w starszym lub młodszym wieku i powtarzających klasy
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/gross-enrollment-ratio-in-secondary-education, 11. Mapa świata przedstawia wskaźnik skolaryzacji brutto w szkołach wyższych. Ponad 90% występuje w Australii, Korei Południowej, Turcji, Grecji. Od 80 do 90% występuje w USA, Chile, Argentynie, Hiszpanii, Irlandii, na Islandii, w Austrii, na Białorusi, Ukrainie, w Rosji. Od 70 do 80% występuje w Iranie, Nowej Zelandii, Bułgarii, Norwegii. Od 60 do 70% występuje w Szwecji, Estonii, Łotwie, Polsce, Niemczech, Francji, Portugalii, we Włoszech, Czechach, Albanii, Arabii Saudyjskiej, Mongolii, Japonii. Od 50 do 60% występuje w Brazylii, Kolumbii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwajcarii, na Litwie, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji, w Bośni i Hercegowinie, Serbii, Rumunii. Od 40 do 50% występuje w Kazachstanie, Chinach, Tajlandii. Od 30 do 40% występuje w Algierii, Egipcie, Malezji, Indonezji, Botswanie. Od 20 do 30% występuje w Meksyku, Indiach, Korei Północnej. Od 10 do 20% występuje w Maroku, Nigerii, Kamerunie, Sudanie, RPA, Birmie. Poniżej 10% występuje w Mali, Mauretanii, Czadzie, Nigrze, Etiopii, Demokratycznej Republice Konga, Angoli, Zambii, Zimbabwe, Mozambiku, Tanzanii, na Madagaskarze, w Jemenie, Pakistanie, Afganistanie. Wskaźnik skolaryzacji brutto w szkołach wyższych (w % populacji, która w okresie do 5 lat ukończyła edukację na poziomie średnim).
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/gross-enrollment-ratio-in-tertiary-education, 12. Mapa świata przedstawia odsetek uczniów, którzy nie osiągnęli wymaganych efektów nauczania. Od 80 do 100% występuje w RPA, Namibii, Kamerunie, Czadzie, Algierii, Mozambiku, Zambii, Arabii Saudyjskiej, Jemenie, Indiach, na Filipinach, w Ameryce Środkowej. Od 60 do 80% występuje w Albanii, Kolumbii, Wenezueli, Peru, Argentynie, Brazylii, Botswanie, Demokratycznej Republice Konga, Tanzanii, Kenii, Maroku, na Madagaskarze, w Omanie, Malezji, Indonezji. Od 40 do 60% występuje w Meksyku, Rumunii, Bośni i Hercegowinie, Grecji, na Ukrainie, w Mołdawii, Turcji, Iranie, Mongolii, Tajlandii. Od 20 do 40% występuje w USA, Europie, Kazachstanie, Chinach, Australii, Nowej Zelandii. Poniżej 20% występuje w Kanadzie, Irlandii, Norwegii, Rosji, Estonii, Japonii, Korei Południowej. Uczniowie, którzy nie osiągnęli żadnych wymaganych efektów uczenia (w %)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/share-of-students-achieving-no-or-minimum-learning-outcomes, 13. Mapa przedstawia odsetek uczniów, którzy osiągnęli minimalny efekt nauczania. Od 80 do 100% występuje w Kanadzie, Europie, Rosji, Chinach, Japonii, Korei Południowej, Malezji, Australii, Nowej Zelandii. Od 60 do 80% występuje w Indonezji, Kazachstanie, Turcji, Iranie, Egipcie, Bułgarii, Rumunii, Albanii, Kolumbii, Wenezueli, Brazylii, Argentynie, Chile, Meksyku. Od 40 do 60% występuje w Ameryce Środkowej, Peru, Maroku, Czadzie, Demokratycznej Republice Konga, Botswanie, RPA, Arabii Saudyjskiej, Omanie, Indiach. Od 20 do 40% występuje w Jemenie. Niższy odsetek występuje w pozostałych krajach Uczniowie, którzy osiągnęli minimalne efekty uczenia (w %)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/share-of-students-achieving-the-minimum-threshold-score?tab=map, 14. Mapa świata przedstawia odsetek uczniów, którzy osiągnęli średnie efekty nauczania. Od 80 do 100% występuje w Rosji, Norwegii, Holandii, Irlandii, Kanadzie. Od 60 do 80% występuje w Australii, Chinach, Kazachstanie, Europie, USA. Od 40 do 60% występuje w Chile, Meksyku, Rumunii, Grecji, Turcji, Iranie, Malezji. Od 20 do 40% występuje w Peru, Wenezueli, Brazylii, Argentynie, Botswanie, Maroku, Egipcie, Omanie, Japonii, Indonezji. Niższy odsetek występuje głównie w krajach afrykańskich. Uczniowie, którzy osiągnęli średnie efekty uczenia (w %)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/share-of-students-achieving-the-intermediate-threshold-score?tab=map, 15. Mapa świata przedstawia odsetek uczniów, którzy osiągnęli wyższe efekty nauczania. Powyżej 32% występuje w Rosji, Kazachstanie, Chinach, Korei Południowej, Japonii. Od 24 do 32% występuje w Norwegii, Finlandii, na Islandii, w Irlandii, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Polsce, na Litwie, w Estonii, Serbii, na Chorwacji, Węgrzech, w USA. Od 16 do 24% występuje w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Niemczech, Czechach, Austrii, Grecji, na Łotwie, w Mołdawii, w Australii. Od 8 do 16% występuje we Francji, Włoszech, na Słowacji, w Rumunii, Turcji, Malezji. Niższe wartości występują w Ameryce Południowej, Afryce, południowej Azji. Uczniowie, którzy osiągnęli wyższe efekty uczenia (w %)
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/share-of-students-achieving-the-advanced-threshold-score?tab=map, 16. Wykres przedstawia związek między poziomem alfabetyzacji a PKB. Większość krajów afrykańskich posiada analfabetyzm na poziomie od 40 do 80% a PKB do 5000 dolarów na mieszkańca. Indie posiadają analfabetyzm na poziomie prawie 80% a PKB ponad 5000 dolarów. Chiny posiadają analfabetyzm na poziomie prawie 100% a PKB ponad 10000 dolarów. Rosja posiada analfabetyzm na poziomie prawie 100% a PKB ponad 20000 dolarów. Włochy posiadają analfabetyzm na poziomie prawie 100% a PKB prawie 50000 dolarów. Singapur posiada analfabetyzm na poziomie prawie 100% a PKB ponad 50000 dolarów. Związek poziomu alfabetyzacji z wielkością PKB per capita
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/literacy-rate-vs-gdp-per-capita, 17. Wykres przedstawia związek między długością okresu edukacji a PKB na mieszkańca. Dla krajów afrykańskich długość okresu edukacji wynosi od 2 do 8 lat a PKB do 5000 dolarów. Dla Indii długość okresu edukacji wynosi 6 lat a PKB ponad 5000 dolarów. Dla Chin długość okresu edukacji wynosi 8 lat a PKB ponad 10000 dolarów. Dla Rosji długość okresu edukacji wynosi 12 lat a PKB ponad 20000 dolarów. Dla Japonii długość okresu edukacji wynosi ponad 12 lat a PKB prawie 50000 dolarów. Dla Stanów Zjednoczonych długość okresu edukacji wynosi prawie 14 lat a PKB ponad 50000 dolarów. Dla Francji długość okresu edukacji wynosi prawie 12 lat a PKB prawie 50000 dolarów. Związek długości okresu edukacji formalnej z wielkością PKB per capita
Źródło: https://ourworldindata.org/grapher/average-years-of-schooling-vs-gdp-per-capita
Wybrane wskaźniki rozwoju społeczno‑gospodarczego i poziomu wykształcenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Porównaj poziom wykształcenia ludności w poszczególnych regionach świata.

R1GclKsI6E5VS
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Określ związki przyczynowo‑skutkowe między poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego a strukturą wykształcenia ludności na świecie – sformułuj ogólne prawidłowości.

R1L9hgdf4kGfW
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wskaż regiony świata o zróżnicowanych relacjach między poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego a strukturą wykształcenia.

RSfkBJy85p72k
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zaproponuj dodatkowe wskaźniki charakteryzujące poziom wykształcenia ludności.

RJHdYnasbh0MI
(Uzupełnij).