Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny: islam
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje historię myśli filozoficznej islamu;
przedstawia sylwetki twórców myśli filozoficznej islamu;
ocenia wpływ średniowiecznych filozofów arabskich na rozwój scholastyki;
wskazuje różnice i podobieństwa między chrześcijaństwem a islamem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja;
audiobook;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się nad sensem słów, które napisał Ibn Arabi: Ludzie mają różne przekonania na temat Boga/Ale ja podtrzymuję je wszystkie i Podążam za religią miłości, gdziekolwiek wędruje jej wielbłąd/To bowiem jest moja religia i moja wiara.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Do jakich religijnych tradycji odwołuje się islam?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe zespoły. Uczniowie zapoznają się z definicją islamu zawartą w sekcji „Zastanów się”. Następnie opracowują mapę myśli z polecenia nr 3. Omówienie wyników na forum klasy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie odczytuje polecenia:
– Zapoznaj się z multimediami i odpowiedz na pytania: Jakie są korzenie islamu? Jakie były jego główne założenia?
– Na podstawie zamieszczonych wiadomości napisz, jakie są podstawy filozofii politycznej islamu.
Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązania i spostrzeżenia na forum klasy.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Indywidualnie przygotowują odpowiedź na polecenie: Wysłuchaj audiobooka i odpowiedz na pytanie: Jakie są relacje religii i filozofii według Awerroesa? Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Uczniowie indywidualnie przygotowują propozycje rozwinięcia mapy myśli w sekcji „Audiobook”. Porównują swoje propozycje z wersjami przygotowanymi na początku zajęć, dokonując autoewaluacji.
Praca domowa:
Przygotuj odpowiedź na polecenie nr 3 z sekcji „Audiobook”: Dokonaj porównania podstaw wiary chrześcijańskiej i wiary islamskiej. Wskaż podobieństwa i różnice.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Bloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Poznań 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.