Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Ślinianki i ich wydzielina
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz biologiczną rolę śliny.
Wykażesz aktywność enzymatyczną śliny.
Wskażesz funkcje poszczególnych składników śliny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
eksperyment;
mapa pojęć;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj”, z którym mieli się zapoznać przed lekcją, przygotowują w parach mapę pojęć dotyczącą składu i funkcji śliny.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑I)”). Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium pt. „Hydroliza skrobi przez amylazy zawarte w ślinie”. Zapisują swoje obserwacje, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: od 1 do 6, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach weryfikują mapy myśli opracowane we wstępnej fazie lekcji przez inną parę. W razie potrzeby je uzupełniają. Wybrane osoby prezentują mapę myśli na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność prezentowanych map i w razie potrzeby koryguje błędy.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Ślinianki i ich wydzielina”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑I)” do podsumowania lekcji.