Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie właściwości skał wapiennych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

3) opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości i zastosowania; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie skał wapiennych wśród innych skał i minerałów; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

3) opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości i zastosowania; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie skał wapiennych od innych skał i minerałów; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia pochodzenie skał wapiennych;

  • podaje wzór i nazwę głównego składnika skał wapiennych;

  • wyjaśnia sposoby wykrywania skał wapiennych;

  • konstruuje mapę myśli przedstawiającą zastosowanie skał wapiennych;

  • zapisuje równania reakcji chemicznych:
    węglanu wapnia z kwasem solnym (chlorowodorem);
    termicznego rozkładu węglanu wapnia;
    identyfikacji tlenku węgla(IV);
    reakcji tlenku wapnia z wodą.

Strategie nauczania:

  • strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczenia laboratoryjne

Formy pracy:

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda;

  • odczynniki chemiczne i skały do doświadczeń: granit, pumeks, gips, marmur, woda wapienna, kwas solny (chlorowodór), węglan wapnia;

  • szkło laboratoryjne;

  • środki ochrony osobistej: fartuchy, rękawice, okulary ochronne.

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią e‑materiału dotyczącą:

  • genezy powstania skał węglanowych,

  • występowanie na terenie Polski,

  • wudowy chemicznej skał węglanowych

    oraz ułożeniu pytań do poszczególnych części. Efektem pracy ma być ułożenie po jednym pytaniu do każdego fragmentu. Pytania mają być zapisane: każde na osobnej kartce. Jedna strona pytanie i dane autora, druga odpowiedź.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o oddanie ułożonych pytań. Losowo rozdaje kartki z pytaniami. Zwraca uwagę, czy każdy ma pytanie ułożone przez inną osobę. Każdy uczeń zapoznaje się z jednym pytaniem. Prowadzący obserwuje, które osoby są uczciwe i nie sprawdzają odpowiedzi. Pozostałe pytania zostają u nauczyciela. Po dwóch minutach nauczyciel prosi o podniesienie ręki tych osób, które znają odpowiedź na swoje pytanie. Jeśli ktoś odpowie prawidłowo – może wybrać partnera do pracy w parze. Jeśli ktoś nie odpowie na pytanie, może jedynie zostać wybrany, ale sam nie wybiera. Jeśli ktoś oszukiwał, nauczyciel zwraca uwagę na potrzebę uczciwej weryfikacji swojej wiedzy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, aby każda para przeanalizowała doświadczenia z części e‑materiału: badanie właściwości fizyko‑chemiczne skał wapiennych. Uczniowie mają maksymalnie 10 minut na tę część lekcji. Po zapoznaniu się z częścią teoretyczną, prowadzący przypomina wraz z uczniami zasady bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych. Następnie uczniowie wykonują doświadczenie uczniowskie zgodnie z informacjami z e‑materiału: badanie zachowania się różnych skał pod wpływem kwasu solnego.

  2. W zeszytach przedmiotowych zapisują opis doświadczenia, zgodnie z wytycznymi zawartymi w medium bazowym, które odtwarzają po doświadczeniu. Nauczyciel weryfikuje poprawność zapisu.

  3. Nauczyciel wykonuje dwa pokazy dla uczniów zgodnie z informacjami z e‑materiału:

  • badanie zachowania się węglanu wapnia pod wpływem ogrzewania;

  • identyfikacja skał wapiennych poprzez identyfikację produktu reakcji kwasu solnego z marmurem.

  1. W zeszytach przedmiotowych podopieczni zapisują opis doświadczeń, zgodnie z wytycznymi zawartymi w medium bazowym, które odtwarzają po doświadczeniu. Nauczyciel weryfikuje poprawność zapisu.

  2. Prowadzący prosi uczniów, aby zapoznali się z częścią e‑materiału, dotyczącą zastosowania skał wapiennych. Podopieczni wspólnie podają najważniejsze informacje.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów, aby w zespołach czteroosobowych wykonali prezentację lub plakat na temat, kiedy i gdzie spotkali się ze skałami wapiennymi w swoim otoczeniu. Nauczyciel precyzuje oczekiwania dotyczące wykonania pracy: za pomocą fotografii z ich wycieczek, wyjść i wyjazdów rekreacyjnych mają zilustrować, gdzie zetknęli się z tym rodzajem skał. Praca może zawierać również zdjęcia przedmiotów wykonanych ze skał wapiennych. Mogą wzbogacić prezentację lub projekt o elementy swojego otoczenia, gdzie do produkcji wykorzystuje się skały wapienne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;

  • dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości i umiejętności;

  • do nauki prawidłowego opisu doświadczeń chemicznych;

  • jako materiał do powtórzenia przez sprawdzianem, maturą.

Materiały pomocnicze:

Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:

  • https://prezi.com/w‑q9px3okmby/przerobka‑wapieni‑i-gipsu/, dostęp z dn. 10.06.2021.

  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Wapie%C5%84, dostęp z dn. 10.06.2021.

  • https://www.nordkalk.pl/zrownowazony‑rozwoj/srodowisko/, dostęp z dn. 10.06.2021.

  • http://geoportal.pgi.gov.pl/surowce/skalne/wapienie_margle/2016, dostęp z dn. 10.06.2021.

  • https://www.lhoist.com/pl/wapie%C5%84‑w%C2%A0historii, dostęp z dn. 10.06.2021.