Sprawdź się
Zapisz i uzgodnij równanie reakcji chemicznej zachodzącej po wprowadzeniu tlenku węgla(IV) do wody wapiennej. W przypadku, gdy współczynnik stechiometryczny wynosi 1, w odpowiednie pole wstaw pustą kratkę.
, , , , ,
{} {} {} ............ {} ............
Zaznacz, które z poniższych równań reakcji przedstawia termiczny rozpad węglanu wapnia?
Uczeń przeprowadził doświadczenie przedstawione schematem:
Uczeń przeprowadził doświadczenie. Zapoznaj się z opisem schematu.

Zapisz i uzgodnij równanie reakcji, która zaszła w kolbie stożkowej wyniku tego doświadczenia.
Uzupełnij luki w tekście.
Skały wapienne można wykryć, np. działając na nie związkiem chemicznym o nazwie kwas chlorowodorowy. Inna nazwa to ..................... Jest to kwas beztlenowy o wzorze sumarycznym ............. Działając tym związkiem na wapień, obserwujemy .............................................................. jako objaw zachodzenia reakcji chemicznej. Identyfikację nowo powstałej substancji przeprowadza się, wykorzystując .............................., czyli nasycony, wodny roztwór ....................................... Wzór sumaryczny tego związku to ............(............)2.
Zawartość węglanu wapnia CaCO3 jest podstawowym kryterium klasyfikacji skał wapiennych. Przyporządkuj zawartość procentową węglanu wapnia CaCO3 do nazwy danej skały .
95 - 100% CaCO<sub>3</sub>, 33 - 67% CaCO<sub>3</sub>, 0 - 10% CaCO<sub>3</sub>, 67 - 95% CaCO<sub>3</sub>, 10 - 33% CaCO<sub>3</sub>
| wapień | |
| wapień marglisty | |
| margiel | |
| ił marglisty | |
| ił |
- Nazwa kategorii: Wapień
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Wapień
- Elementy należące do kategorii Wapień
- Elementy należące do kategorii
Skonstruuj mapę myśli przedstawiającą zastosowanie wapieni. Wykorzystaj podane poniżej elementy
-
Wapień
-
Skonstruuj mapę myśli przedstawiającą rodzaje skał węglanowych.
-
Skały węglanowe
-
Pochodzenie
-
-
Zespolenie
-
Przeprowadzono doświadczenie, którego celem było stwierdzenie, że w muszlach małży występuje węglan wapnia . Wiedząc, że kwas solny (kwas chlorowodorowy) reaguje ze skałami wapiennymi i muszlami zawierającymi węglan wapnia, sformułuj obserwacje i wnioski do tego doświadczenia. Zaproponuj, jakie inne kwasy możesz wykorzystać zamiast kwasu solnego (chlorowodorowego). Odpowiedź uzasadnij.