Dla nauczyciela
Autor: Adam Jackowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przypomnienie podstawowych pojęć i rozwiązywanie zadań trygonometrycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1. wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
2. znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
3. znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia podstawowe pojęcia trygonometrii
opisuje, w jakich sytuacjach można wykorzystać funkcje trygonometryczne
wykorzystuje posiadaną wiedzę do wyznaczania brakujących kątów i boków w trójkątach prostokątnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
quiz,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Ochotnicy zapoznają się z treścią lekcji i przygotowują quiz wiedzy z podstawowych pojęć trygonometrii dla kolegów i koleżanek.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej uczniowie prezentują podstawowe pojęcia trygonometryczne.
Uczniowie na tablicy rysują mapę myśli związaną z podstawowymi pojęciami trygonometrycznymi oraz odpowiednimi przykładami.
Faza realizacyjna
Ustalenie zasad zabawy (quiz). Nauczyciel dzieli klasę na drużyny i wykorzystuje przygotowane przed lekcją pytania quizowe do przeprowadzenia rozgrywek trygonometrycznych. Drużyny rywalizują między sobą, zbierając punkty za każdą poprawną odpowiedź. Nauczyciel ocenia aktywność i zaangażowanie uczniów.
Praca z filmem. Uczniowie oglądają i omawiają go wraz z nauczycielem. Wspólnie analizują podobne zadanie do zaprezentowanego.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Na zakończenie zajęć uczniowie rozmawiają o tym, w jakiego typu zadaniach matematycznych można będzie wykorzystać funkcje trygonometryczne.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przeanalizować treść filmu jako pracę własną przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.