Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Adam Jackowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przypomnienie podstawowych pojęć i rozwiązywanie zadań trygonometrycznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1. wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;

2. znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;

3. znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia podstawowe pojęcia trygonometrii

  • opisuje, w jakich sytuacjach można wykorzystać funkcje trygonometryczne

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę do wyznaczania   brakujących kątów i boków w trójkątach prostokątnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • quiz,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu  i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Ochotnicy zapoznają się z treścią lekcji i przygotowują quiz wiedzy z podstawowych pojęć trygonometrii dla kolegów i koleżanek.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel  podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wybrani wcześniej uczniowie prezentują podstawowe pojęcia trygonometryczne.

  3. Uczniowie na tablicy rysują mapę myśli związaną z podstawowymi pojęciami trygonometrycznymi oraz odpowiednimi przykładami.

Faza realizacyjna

  1. Ustalenie zasad zabawy (quiz). Nauczyciel dzieli klasę na drużyny i wykorzystuje przygotowane przed lekcją pytania quizowe do przeprowadzenia rozgrywek trygonometrycznych. Drużyny rywalizują między sobą, zbierając punkty za każdą poprawną odpowiedź. Nauczyciel ocenia aktywność i zaangażowanie uczniów.

  2. Praca z filmem. Uczniowie oglądają i omawiają go wraz z nauczycielem. Wspólnie analizują podobne zadanie do zaprezentowanego.

  3. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Na zakończenie zajęć uczniowie rozmawiają o tym, w jakiego typu zadaniach matematycznych można będzie wykorzystać funkcje trygonometryczne.

Materiały pomocnicze:

Wprowadzenie do trygonometrii

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przeanalizować treść filmu  jako pracę własną przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.