Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozpad Jugosławii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje genezę konfliktu w byłej Jugosławii;
charakteryzuje przebieg konfliktu;
ocenia konsekwencje tych wydarzeń i przyjęte rozwiązania, które pozwoliły doprowadzić do zakończenia działań zbrojnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
metoda jigsaw;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Interpretacja cytatu zamieszczonego we „Wprowadzeniu”. Uczniowie przedstawiają swoje opinie i dyskutują na ich temat.
Przedstawienie tematu „Rozpad Jugosławii” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z animacją. Uczniowie zapoznają się z jej treścią, a następnie w formie mapy myśli zapisują czynniki, które przyczyniły sią do rozpadu Jugosławii.
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przecztaj” od podrozdziału „Wojna dziesięciodniowa”. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Uzupełnienie mapy myśli o następne czynniki mające wpływ na rozpad Jugosławii.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Dawid Warszawski, Niewygodny sprawozdawca ONZ. Co Tadeusz Mazowiecki robił w b. Jugosławii, wyborcza.pl.
Marko Babić, Bośnia i Hercegowina – specyfika systemu politycznego, [w:] Małe państwa Europy, specyfika systemu politycznego i aktywności międzynarodowej, red. Dariusz Popławski, 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać animację do przygotowania osi czasu z najważniejszymi wydarzeniami dotyczącymi państwowości na Bałkanach.