| |
| |
| Odkrywanie II prawa Kirchhoffa, dotyczącego napięć w obwodzie elektrycznym |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 11) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 10) doświadczalnie: b) bada dodawanie napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 16) doświadczalnie: b) bada dodawanie napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
zbada doświadczalnie reguły dodawania i odejmowania napięć w obwodzie zawierającym źródła połączone szeregowo;
zapisze II prawo Kirchhoffa;
omówi reguły dodawania i odejmowania napięć w obwodzie zawierającym źródła połączone szeregowo;
przeanalizuje i zinterpretuje wyniki doświadczenia i symulacji, w celu odkrycia prawa dodawania napięć w obwodzie;
zastosuje zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.
|
| |
| burza mózgów, decyzyjna, doświadczalna |
| |
| symulacja interaktywna, zestaw zadań, zestaw doświadczalny (modułowy model obwodu elektrycznego lub: źródła prądu, oporniki, przewody połączeniowe, mierniki elektryczne) |
| e‑materiał: „Dodawanie i odejmowanie napięć w obwodzie – II prawo Kirchhoffa” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów: mierniki prądu eklektycznego, przepisy BHP przy pracy z prądem. |
|
Nauczyciel stawia zadanie takie, jak temat lekcji. Nauczyciel informuje, że uczniowie mają do dyspozycji zestawy doświadczalne, wszystkie części e‑materiału i dostęp do Internetu i ze wszystkiego mogą korzystać wedle uznania. Uczniowie pracują w grupach. Ich praca jest samodzielna i niezależna, podzielona na etapy:
postawienie wielu pytań wiążących się z tematem metodą burzy mózgów i wyłonienie tego (lub tych), na które będą odpowiadać;
postawienie hipotezy;
zaplanowanie, jak zbadać hipotezę;
skonsultowanie z nauczycielem, czy wybrana metoda badania jest bezpieczna i dozwolona;
przeprowadzenie badań;
wyciągnięcie wniosków i weryfikacja hipotezy;
ewaluacja wykonanej pracy;
ewaluacja procesu uczenia się.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. |
|
Nauczyciel prosi grupy o krótkie relacje z przebiegu pracy. Cała klasa pod kierunkiem nauczyciela formułuje i zapisuje II prawo Kirchhoffa. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu wybranych przez siebie 4 zadań z e‑materiału. Pozostałe zadania zostaną rozwiązane na następnej lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może służyć jako pomocniczy środek dydaktyczny na każdej lekcji dotyczącej prądu elektrycznego, w szczególności jako wstęp do rozważań o napięciu elektrycznym. Doskonale nadaje się do wykorzystania podczas zastępstwa. |