Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Odkrywanie II prawa Kirchhoffa, dotyczącego napięć w obwodzie elektrycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
11) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
10) doświadczalnie:
b) bada dodawanie napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;
12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
16) doświadczalnie:
b) bada dodawanie napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zbada doświadczalnie reguły dodawania i odejmowania napięć w obwodzie zawierającym źródła połączone szeregowo;

  2. zapisze II prawo Kirchhoffa;

  3. omówi reguły dodawania i odejmowania napięć w obwodzie zawierającym źródła połączone szeregowo;

  4. przeanalizuje i zinterpretuje wyniki doświadczenia i symulacji, w celu odkrycia prawa dodawania napięć w obwodzie;

  5. zastosuje zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

burza mózgów, decyzyjna, doświadczalna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

symulacja interaktywna, zestaw zadań, zestaw doświadczalny (modułowy model obwodu elektrycznego lub: źródła prądu, oporniki, przewody połączeniowe, mierniki elektryczne)

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Dodawanie i odejmowanie napięć w obwodzie – II prawo Kirchhoffa”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów: mierniki prądu eklektycznego, przepisy BHP przy pracy z prądem.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel stawia zadanie takie, jak temat lekcji.
Nauczyciel informuje, że uczniowie mają do dyspozycji zestawy doświadczalne, wszystkie części e‑materiału i dostęp do Internetu i ze wszystkiego mogą korzystać wedle uznania.
Uczniowie pracują w grupach. Ich praca jest samodzielna i niezależna, podzielona na etapy:

  • postawienie wielu pytań wiążących się z tematem metodą burzy mózgów i wyłonienie tego (lub tych), na które będą odpowiadać;

  • postawienie hipotezy;

  • zaplanowanie, jak zbadać hipotezę;

  • skonsultowanie z nauczycielem, czy wybrana metoda badania jest bezpieczna i dozwolona;

  • przeprowadzenie badań;

  • wyciągnięcie wniosków i weryfikacja hipotezy;

  • ewaluacja wykonanej pracy;

  • ewaluacja procesu uczenia się.

Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi grupy o krótkie relacje z przebiegu pracy.
Cała klasa pod kierunkiem nauczyciela formułuje i zapisuje II prawo Kirchhoffa.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu wybranych przez siebie 4 zadań z e‑materiału. Pozostałe zadania zostaną rozwiązane na następnej lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna może służyć jako pomocniczy środek dydaktyczny na każdej lekcji dotyczącej prądu elektrycznego, w szczególności jako wstęp do rozważań o napięciu elektrycznym. Doskonale nadaje się do wykorzystania podczas zastępstwa.