Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Modele relacji państwo – kościoły i związki wyznaniowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
3) przedstawia funkcjonujące w Rzeczypospolitej Polskiej kościoły i inne związki wyznaniowe.
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
wskazuje najważniejsze modele relacji państwo – kościoły i związki wyznaniowe;
podaje przykłady państw teokratycznych, wyznaniowych, neutralnych światopoglądowo i ateistycznych;
ocenia relacje państwo - Kościół w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
1. Przed lekcją w celu aktywnego uczestnictwa uczniowie mają za zadanie przeczytać wiadomości dotyczące modeli relacji państwo – kościoły i związki wyznaniowe z e‑materiału.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i prosi uczniów, aby na forum klasy sformułowali cele lekcji oraz postawili pytania, na które chcieliby uzyskać odpowiedź w czasie zajęć.
Faza realizacji
1. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich otrzymuje arkusze i markery, na których przygotuje określony model relacji państwo – kościoły i związki wyznaniowe:
grupa 1 - państwo teokratyczne;
grupa 2 – państwo wyznaniowe;
grupa 3 – państwo neutralne światopoglądowo;
grupa 4 – państwo ateistyczne.
2. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele poszczególnych zespołów zawieszają arkusz w przygotowanym miejscu na tablicy i prezentują swoje zagadnienie. Członkowie pozostałych grup mają prawo zadawać pytania w razie wątpliwości.
3. Uczniowie przechodzą do rozmowy na temat przedstawionych modeli. Wskazują przykłady państw w poszczególnych modelach. Analizują modele i oceniają według swojego punktu widzenia. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. Następnie uczniowie dobierają się w pary i pracują z treścią e‑materiału zawartego w sekcji „Mapa interaktywna”, wykonując obydwa ćwiczenia. Po ustalonym wcześniej czasie kilku przedstawicieli wskazanych (lub zgłaszających się) par prezentuje swoje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
4. Uczniowie przechodzą do dyskusji na temat: „Czy model relacji państwo – Kościół w Polsce jest odpowiedni?”. Każdy z wypowiadających się uczniów powinien swoją wypowiedź poprzeć minimum jednym argumentem. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Uczniowie odpowiadają na pytania postawione na wstępie lekcji. Jeśli na któreś nie uzyskali odpowiedzi, zapisują je w zeszytach i szukają odpowiedzi w ramach zadania domowego.
Praca domowa
Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu. Odpowiedzieć na pytania, na które nie uzyskano odpowiedzi w trakcie zajęć.
Wykonać samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Materiały pomocnicze
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Warszawa 2007.
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Józef Krukowski, Mirosław Sitarz, Henryk Stawniak (red.), Katolickie zasady relacji państwo‑Kościół a prawo polskie, Lublin 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Informacje zawarte w mapie interaktywnej można wykorzystać do przygotowania przez uczniów prezentacji multimedialnych, które zostaną przedstawione na lekcji podsumowującej.