Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Stosunek władz PRL do NSZZ „Solidarność”
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje stosunek władz PRL do NSZZ „Solidarność”.
wskazuje przykłady działań kompromisowych i konfrontacyjnych władz PRL i NSZZ „Solidarność”.
charakteryzuje wpływ sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej na politykę władz PRL.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu (np. w postaci pytań, na które uczniowie chcą poznać odpowiedź w trakcie lekcji).
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć o sytuacji politycznej i gospodarczej Polski na przełomie lat 70. i 80. XX w., strajkach, podpisaniu porozumień sierpniowych i legalizacji NSZZ „Solidarność”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem, metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do ośmiu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 5 – PZPR prze do konfrontacji;
Grupa 2 i 6 – 90 dni spokoju, czyli gra na zwłokę;
Grupa 3 i 7 – Próby reform w PZPR;
Grupa 4 i 8 – Jesień pełna konfliktów.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Podaj przyczynę pierwszego ostrego konfliktu między władzą a „Solidarnością”. Jaki były skutek tego konfliktu i w jaki sposób go rozwiązano?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w pierwszym z filmów. Po ustalonym czasie wybrana dwójka uczniowska przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Następnie nauczyciel odtwarza drugi film i poleca, by uczniowie w podobny sposób wykonali polecenie nr 4, omawiając, w jaki sposób władze planowały rozwiązać problem, jaki miały z NSZZ „Solidarność”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się” wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów w grupach.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze
J. Holzer, „Solidarność” 1980‑1981. Geneza i historia, Paryż 1984.
A. Paczkowski, Droga do „mniejszego zła”. Strategia i taktyka obozu władzy. Lipiec 1980 – styczeń 1982, Kraków 2002.
Przed i po 13 grudnia. Państwa bloku wschodniego wobec kryzysu w PRL 1980–1982, red. Łukasz Kamiński; t. 1, Warszawa 2006; t. 2, Warszawa 2007.
PZPR a „Solidarność” 1980–1981. Tajne dokumenty Biura Politycznego, wstęp Tomasz Kozłowski, Warszawa 2013.
W. Roszkowski, Najnowsza historia Polski, 1980–2002, Warszawa 2003.
J. Skórzyński, Krótka historia Solidarności 1980–1989, Gdańsk 2014.
Encyklopedia Solidarności: http://www.encysol.pl.
Portale tematyczne IPN: (wzz.ipn.gov.pl/, sierpien1980.pl/, rok1989.pl/ [do ostatniego dostęp przed kwietniem 2019 r.]
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z e‑materiałami z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.