Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak, Aleksandra Marszałek‑Harych

Przedmiot: chemia

Temat: Co wspólnego mają ze sobą pierwiastki w blokach s, p, d,f?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum - zakres podstawowy i zakres rozszerzony;  uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym;

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków. Uczeń:

2) określa przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p układu okresowego na podstawie konfiguracji elektronowej.

Zakres rozszerzony

II. Budowa atomu. Uczeń:

5) określa przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p i d układu okresowego na podstawie konfiguracji elektronowej; wskazuje związek między budową elektronową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym i jego właściwościami fizycznymi (np. promieniem atomowym, energią jonizacji) i chemicznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie bloku energetycznego i prawa okresowości;

  • stosuje reguły przy zapisie konfiguracji elektronowej;

  • przedstawia podział układu okresowego na bloki energetyczne;

  • proponuje konfiguracje powłok walencyjnych pierwiastków.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • lekcja odwrócona;

  • prezentacja multimedialna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • gra dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Materiały pomocnicze:

  • mazak;

  • podręczniki;

  • internet.

Forma pracy:

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • smartfony/tablety z dostępem do internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • mazaki;

  • kartki do zapisania informacji.

Przebieg zajęć

Przed lekcją:

Zajęcia przeprowadzone będą metodą lekcji odwróconej. Podczas jednego z poprzedzających spotkań, nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, których zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat bloków energetycznych:

  • I grupa - blok s;

  • II grupa - blok p;

  • III grupa - blok d;

  • IV grupa - blok f.

Podczas opracowywania prezentacji uczniowie wykorzystują treści zawarte w e‑materiale, w podręcznikach oraz innych źródłach informacji. Zadaniem uczniów jest ujęcie w swoich prezentacjach sposoby rozmieszczenia elektronów na podpowłokach jako element konieczny. Uczniowie zwracają szczególną uwagę na to, aby ich prezentacje były klarowne i zrozumiałe dla wszystkich. Prezentacje powinny zawierać ograniczoną ilość tekstu do niezbędnego minimum oraz źródła informacji. Każda prezentacja może trwać nie dłużej niż pięć minut. Prezentacje będą oceniane przez uczniów w skali punktowej 1‑6.

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte w e‑materiale, np.: Czy wiesz jak zmieniają się konfiguracje elektronowe pierwiastków? A może wiesz na jakie bloki jest podzielony układ okresowy?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół budowy układu okresowego pierwiastków.

Faza realizacyjna:

  1. Grupy przedstawiają swoje prezentacje multimedialne – omawiają zawarte treści.

  2. Po każdej prezentacji odbiorcy/słuchacze oceniają przygotowane prezentacje: co w prezentacji im się podobało, a co można byłoby zaprezentować inaczej; czy były klarowne i zrozumiałe; czy mają jakieś rady dla koleżanek i kolegów oraz jak oceniają ich pracę poprzez przydzielenie punktów w skali 1‑6 (punkty uczniowie zapisują na karteczkach i oddają nauczycielowi).

  3. Po ustaleniu podziału układu okresowego na bloki energetyczne nauczyciel podaje po cztery wybrane przykłady pierwiastków z bloków s, p, d i prosi uczniów o indywidualne wypisanie dla każdego konfiguracji elektronowej, zgodnie z regułami obowiązującymi przy ich ustalaniu.

  4. Po wykonaniu zadania chętni uczniowie zapisują konfiguracje na tablicy, Nauczyciel weryfikuje je i w razie potrzeby poprawia błędy, uzupełnia i wyjaśnia niezrozumiale kwestie.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielną analizę przykładu wyznaczenia konfiguracji elektronów walencyjnych dla indu, zawartej w e‑materiale. niezrozumiałe kwestie wyjaśnia na forum klasy.

  6. Nauczyciel wybiera kilka przykładów pierwiastków i prosi uczniów o samodzielne zapisanie konfiguracji powłoki walencyjnej w zeszytach, po czym osoby chętne lub wskazane odczytują rezultaty swojej pracy. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie popełnione błędy i sprawdza, czy pozostali uczniowie nie mieli problemów.

  7. Nauczyciel odwołuje uczniów do gry edukacyjnej w e‑materiale - praca w parach.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania z e‑materiału np.:

  • Czy wiesz na jakie bloki podzielony jest układ okresowy pierwiastków?

  • Co stanowi główne wyjaśnienie takiego ułożenia pierwiastków w układzie okresowym?

  • Jak zmienia się konfiguracja elektronowa w grupach a jak w okresach?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń w e‑materiale - sprawdź się oraz wybranie 10 dowolnych pierwiastków (z 3 bloków: s,p,d) i wypisanie ich konfiguracji powłok walencyjnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana przez uczniów jako sposób przygotowania do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Samoprzylepne karteczki.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czy wiesz na jakie bloki podzielony jest układ okresowy pierwiastków?

  • Co stanowi główne wyjaśnienie takiego ułożenia pierwiastków w układzie okresowym?

  • Jak zmienia się konfiguracja elektronowa w grupach a jak w okresach?