Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Dynamiczny rozwój gospodarek dalekowschodnich („tygrysy azjatyckie”)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przebieg dynamicznego rozwoju gospodarczego krajów azjatyckich;
wyjaśnia, co symbolizują „tygrysy azjatyckie”;
opisuje, co działo się w południowo‑wschodniej Azji w drugiej połowie XX wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do omówienia planowanego ich przebiegu.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Bę∂ą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego rozwoju gospodarek dalekowschodnich. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.
Praca z pierwszym multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem, nauczyciel czyta polecenie nr 2 - „Pierwotnie azjatyckimi tygrysami nazywane były cztery wschodnioazjatyckie państwa − Korea Południowa, Tajwan, Singapur i Hongkong, które w latach 1960‑1995 osiągnęły szybki wzrost PKB. Przeanalizuj poniższe tabelki i wybierz kraje, które nazwałbyś azjatyckimi tygrysami drugiej generacji. Odpowiedź uzasadnij” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie kolejne, wskazując kraj, który najszybciej odbudował swoją gospodarkę po kryzysie z 1996 roku.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 3 w sekcji „Film + Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych zadań wraz z uczniami.
Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia 4. Uczniowie analizują teksty źródłowe, a następnie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem wykonanych przez uczniów ćwiczeń i poleceń.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia słownie pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Zapoznaj się z materiałem filmowym w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Religie Wchodu i Zachodu. Wybór tekstów, red. K. Banka, Warszawa 1991.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z symulacją interaktywną oraz filmem przed zajęciami. Wówczas w szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska odpowiedzi uczniów.