Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Czy powinniśmy bać się zapożyczeń?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Kształcenie językowe.
1. Pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku.
4. Świadome wykorzystanie działań językowych w formowaniu odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
5. Uwrażliwianie na piękno mowy ojczystej, wspomaganie rozwoju kultury językowej, doskonalenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
4) określa rodzaje zapożyczeń i sposób ich funkcjonowania w polszczyźnie różnych epok; odnosi wskazane zjawiska do współczesnej polszczyzny;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
8. posługuje się słownikami ogólnymi języka polskiego oraz słownikami specjalistycznymi (np. etymologicznymi, frazeologicznymi, skrótów, gwarowymi), także w wersji on‑line;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny, dla których w języku pojawiają się zapożyczenia,

  • wskazuje języki, które stanowią lub stanowiły dla polszczyzny źródła zapożyczeń,

  • ocenia zasadność wyboru form rodzimych lub zapożyczonych w konkretnych sytuacjach językowych,

  • wskazuje zagrożenia, jakie mogą wynikać z nadużywania zapożyczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie przez kilka dni zgromadzili przykłady zapożyczeń funkcjonujących w języku, którym posługują się oni sami i osoby w ich otoczeniu, a także osoby publiczne.
    Na lekcji będą potrzebne słowniki języka polskiego i słowniki wyrazów obcych.
    Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi, by każdy z uczniów ułożył zdanie złożone, w którym użyje wyłącznie wyrazów rodzimych. Następnie kilka propozycji zostaje zapisanych na tablicy. Wszyscy uczestnicy zajęć analizują je, korzystając z przygotowanych słowników. Prawdopodobnie okaże się, że wiele słów, które uczniowie odczuwali jako rodzime, w rzeczywistości jest zapożyczonych. Nauczyciel prosi, by uczniowie wyciągnęli wnioski z tego prostego eksperymentu.
    Następnie zadaje pytania: Czy język może obyć się bez zapożyczeń? W jakich sytuacjach okazują się potrzebne? Czy należy bać się zapożyczeń?
    Nauczyciel informuje, że poszukiwanie odpowiedzi na powyższe pytania będzie celem lekcji.

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Prowadzący odtwarza wykład prof. Katarzyny Kłosińskiej na temat roli zapożyczeń w języku. Prosi, by uczniowie zwrócili uwagę na to, jak ekspertka odnosi się do problemu: czy powinniśmy bać się zapożyczeń.

  2. Następnie nauczyciel proponuje krótką dyskusję: prosi, by chętni uczniowie przypisali się do jednej z grup: purystów, którzy uważają, że język powinien być wolny od obcych wpływów, i postępowców, którzy uważają, że język powinien być otwarty na zapożyczenia. Obie grupy naradzają się i formułują argumenty na poparcie swoich opinii. Następnie przeprowadzają kilkuminutową dyskusję, podczas której nauczyciel dba o to, by argumenty były merytoryczne. Później prosi o podsumowanie dyskusji i zanotowanie wniosków.

  3. W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Film”.

  4. Następnie uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie 1 oraz ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi, by wybrane osoby przedstawiły propozycje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W dyskusji podsumowującej nauczyciel wraca do kluczowego pytania lekcji: Czy powinniśmy bać się zapożyczeń? Uczniowie notują odpowiedź na nie w zeszytach, korzystając z informacji zdobytych podczas lekcji.

Praca domowa:

  1. Na podstawie informacji uzyskanych podczas lekcji odnieś się do tezy, że zapożyczenia językowe są świadectwem związków polszczyzny i Polaków z innymi kulturami. Zredaguj odpowiedź w 8 zdaniach.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.

  • Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.

  • Jadwiga Kowalikowa, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, w: Polonista w szkole, red. Anna Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.