Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Procedury stanowienia prawa pochodnego UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

6) wyjaśnia zależności między prawem unijnym i krajowym; przedstawia formy prawa wtórnego Unii Europejskiej i ich miejsce w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze etapy stanowienia prawa pochodnego UE;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących procedur stanowienia prawa pochodnego Unii Europejskiej;

  • charakteryzuje rolę traktatu lizbońskiego w ewolucji procedur stanowienia prawa pochodnego Unii Europejskiej;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa mentalna;

  • poprawiamy swoje prace;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z informacjami zawartymi w e‑materiale.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

2. Uczniowie mają się zastanowić i powiedzieć, jakie organy stanowią prawo w Unii Europejskiej.

3. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

Faza realizacyjna

1. Prowadzący poleca, aby klasa podzieliła się na grupy 4- lub 5‑osobowe, każda ma wybrać osobę koordynującą jej działania. Zespoły otrzymują arkusze i markery, po czym na podstawie materiału zawartego w sekcji „Podsumowanie” przygotowują mapę mentalną. Do każdego zagadnienia – punktu muszą ułożyć pytanie.

2. Po wyznaczonym czasie grupy wymieniają się arkuszami i samodzielnie odpowiadają na pytania – nie wolno korzystać z e‑materiałów ani innych dostępnych źródeł.

3. W kolejnym kroku grupy ponownie wymieniają się arkuszami (plakat nie może wrócić do grupy układającej pytania jako grupy eksperckiej, która sprawdzi poprawność udzielonych odpowiedzi). Sprawdzający zaznaczają np. gwiazdkami te odpowiedzi, które są poprawne, a znakiem zapytania te, które uważają za wymagające poprawienia, następnie omawiają swoje uwagi z autorami, którzy mogą podjąć decyzję o uwzględnieniu poprawek. Sprawdzający ponownie czytają tę samą pracę, zaznaczając błędy ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne, a także sugerując ostatnie poprawki. Nauczyciel jest koordynatorem działań i w razie potrzeby wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.

4. Po sprawdzeniu poprawności odpowiedzi plakaty zawieszane są w widocznym miejscu.

5. Uczniowie dobierają się w pary, analizują schemat interaktywny i odpowiadają na pytania z ćwiczeń 1 i 2. W kolejnym kroku łączą się w czwórki i porównują swoje odpowiedzi . Wybrane lub chętne osoby na forum klasy czytają wspólnie ustaloną przez grupę odpowiedź. Jeśli jest to konieczne, nauczyciel naprowadza lub koryguje wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel poleca, aby jako podsumowanie lekcji uczniowie wykonali wskazane przez niego ćwiczenia w e‑materiale, następnie wspólnie omawiane są ich odpowiedzi.

2. Osoby angażujące się w czasie lekcji lub aktywnie biorące udział w pracy grupy zostają ocenione.

Praca domowa:

Napisz w zeszycie trzy pytania, jakie mogłyby się znaleźć na kartkówce lub sprawdzianie z dzisiejszej lekcji.

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

Alicja Deneka, Między młotem a kowadłem. Prawo unijne kontra krajowe, prawo.gazetaprawna.pl.

K. Gruba, Przestrzeganie prawa UE przez państwa członkowskie w 2018 r., europedirect.um.warszawa.pl.

Grzegorz Janusz, Procedury legislacyjne w Unii Europejskiej po traktacie lizbońskim, cejsh.icm.edu.pl.

CBOS, 15 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Komunikat z badań 59/2019, cbos.pl.

Słownik myśli społecznopolitycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Zwykła procedura ustawodawcza, europarl.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji odwróconej.