1
Pokaż ćwiczenia:
R1K3PjZGToHiY1
Ćwiczenie 1
Uporządkuj procedury stanowienia prawa pochodnego Unii Europejskiej na te przed traktatem lizbońskim i po nim. przed traktatem lizbońskim. Możliwe odpowiedzi: 1. procedura współdecydowania, 2. zwykła procedura prawodawcza, 3. procedura współpracy instytucjonalnej, 4. tworzenie prawa przez Radę UE, 5. szczególna procedura prawodawcza, 6. procedura zgody, 7. procedura konsultacji. po traktacie lizbońskim. Możliwe odpowiedzi: 1. procedura współdecydowania, 2. zwykła procedura prawodawcza, 3. procedura współpracy instytucjonalnej, 4. tworzenie prawa przez Radę UE, 5. szczególna procedura prawodawcza, 6. procedura zgody, 7. procedura konsultacji
RJ0KO3LKCcJBQ2
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2
R7cEwAzxmwuz4
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3
R1Brr2l9Up4TA
Spośród podanych aktów prawnych zaznacz te, które są przykładami aktów prawa pochodnego Unii Europejskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Traktat o Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali, 2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych reguł przywozu, 3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów, 4. Traktat nicejski o zmianie traktatu o Unii Europejskiej, 5. Opinia UE pakiet środków „czyste powietrze dla Europy”, 6. Jednolity akt europejski
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
(…)

Procedura współdecyzji pojawiła się w 1992 r., a w 1999 r. poszerzyła swój zakres. (…) To główna metoda przyjmowania unijnych aktów. Ma zastosowanie do ok. 85 obszarów polityki.

zwykla Źródło: (…), dostępny w internecie: europarl.europa.eu [dostęp 2.02.2020 r.].
RMsAn5MGqhHNU
Podaj nazwę procedury legislacyjnej Unii Europejskiej, która została opisana w tekście. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Przestrzeganie prawa UE przez państwa członkowskie w 2018 r.

Aby przedsiębiorstwa i obywatele mogli czerpać korzyści z prawa UE, państwa członkowskie muszą transponować europejskie dyrektywy do krajowych porządków prawnych w określonych terminach. W 2018 r. liczba nowych postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego związanym z opóźnieniami w transpozycji gwałtownie spadła o jedną czwartą (z 558 spraw w 2017 r. do 419 w 2018 r.).

gruba Źródło: Przestrzeganie prawa UE przez państwa członkowskie w 2018 r., 4.07.2019 r., dostępny w internecie: europedirect.um.warszawa.pl [dostęp 12.03.2020 r.].
R1beieo9B6UQa
Wyjaśnij, na czym polega transpozycja w kontekście cytowanego tekstu. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Alicja Deneka Między młotem a kowadłem. Prawo unijne kontra krajowe

Europejski nakaz aresztowania (ENA) istnieje w polskim porządku prawnym od momentu przystąpienia kraju do Unii Europejskiej, tj. od maja 2004 roku.

W 2005 roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 607t § 1 kodeksu postępowania karnego, który zezwala na przekazanie obywatela polskiego do państwa członkowskiego UE w ramach ENA, był niezgodny z art. 55 (1) Konstytucji RP. Zgodnie z naszą konstytucją ekstradycja obywatela polskiego była zakazana.

Sprzeczność między prawem unijnym a krajowym została rozwiązany przez zmianę przepisu w Konstytucji. W 2006 Parlament uchwalił zmiany. Od tego momentu ekstradycja obywatela polskiego jest dozwolona, o ile wynika to z umów międzynarodowych.

deneka Źródło: Alicja Deneka, Między młotem a kowadłem. Prawo unijne kontra krajowe, 12.04.2019 r., dostępny w internecie: prawo.gazetaprawna.pl [dostęp 12.03.2020 r.].
RGYmIu42sQNNM
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.

Jakie są minusy członkostwa Polski w UE?

Najczęstsze odpowiedzi

II 2014

III 2019

Nadmiernie ograniczona suwerenność, ingerencja w sprawy Polski, rządy Brukseli, presja unijna

8,00%

23,00%

Konieczność dostosowania prawa polskiego do prawa unijnego, prawo unijne jest ponad prawem polskim

6,00%

6,00%

Brak równości Polski z innymi krajami unijnymi, dominacja Niemiec i Francji, słaba pozycja Polski w UE

2,00%

5,00%

Zastrzeżenia do przepisów prawa unijnego, biurokracja: nadmierne regulacje prawne, drobiazgowe przepisy

12,00%

4,00%

Nagonka na Polskę, złe traktowanie Polski – ogólnie

0,00%

1,00%

Reforma wymiaru sprawiedliwości – spór Polski z UE

0,00%

1,00%

Zaostrzenie przepisów dotyczących ochrony środowiska, zbyt duże wymogi w tym zakresie

1,00%

0,00%

tabela Źródło: CBOS, 15 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Komunikat z badań 59/2019, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 12.03.2020 r.].

R2h3BaP7z9nkx
Wyjaśnij, jaka tendencja występowała wśród respondentów w kwestii nadrzędności prawa unijnego względem prawa polskiego w latach 2014–2019. Swoją wypowiedź poprzyj danymi z tabeli. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Grzegorz Janusz Procedury legislacyjne w Unii Europejskiej po traktacie lizbońskim

Najstarszą procedurą była tradycyjna procedura konsultacyjna (…). W procedurze tej Rada przyjmowała akt na wniosek Komisji i po konsultacji z Parlamentem Europejskim. W procedurze tej Rada mogła przyjąć akt nawet wbrew stanowisku PE, aczkolwiek wymagało to jednomyślności w łonie Rady. (…) Ta procedura najpowszechniej stosowana była w początkach działania Wspólnot i stopniowo traciła na znaczeniu. Większość przepisów TWE odnoszących się do procedury konsultacji została w wyniku wejścia w życie 1 lipca 1987 r. Jednolitego aktu europejskiego (JAE) (…) zastąpiona procedurą współpracy. (…)

W określonych decyzjach Parlament Europejski dla przyjęcia aktu prawnego musiał wyrazić jednoznaczną zgodę. Braku tej zgody nie mogła zastąpić nawet jednomyślność Rady.

janusz Źródło: Grzegorz Janusz, Procedury legislacyjne w Unii Europejskiej po traktacie lizbońskim, dostępny w internecie: cejsh.icm.edu.pl [dostęp 12.03.2020 r.].
RPcXZydcYN3MS
Wyjaśnij, jak zmiana procedury konsultacji na procedurę współpracy wpłynęła na pozycję Parlamentu Europejskiego w procedurze legislacyjnej Unii Europejskiej. (Uzupełnij).