Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Anarchia i próby reform w czasach Augusta III
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje różnice między wczesnonowożytną a współczesną partią polityczną;
wyjaśnia, dlaczego czasem nawet ludzie o podobnych poglądach rywalizują ze sobą, zamiast współpracować;
tłumaczy znaczenie powiedzenia „Za króla Sasa jedz, pij, popuszczaj pasa”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie powinni się skupić na stronnictwach politycznych w czasach Augusta III, paraliżu prac sejmu i dyskusjach na temat stanu państwa i reform.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach związanych z tematem anarchii w czasach panowania Augusta III i przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.
Następnie nauczyciel zapowiada, że uczniowie obejrzą film, w którym omówione są wysuwane ówcześnie projekty reform i szansa ich realizacji. Poleca uczniom, aby wynotowywali najważniejsze według nich informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie po zapoznaniu się z pierwszym z filmów wykonują w parach polecenie 2: „Przedstaw programy naprawy Rzeczypospolitej proponowane przez pisarzy politycznych i reformatorów działających w pierwszej połowie XVIII wieku. Wskaż postulaty, które są zbieżne”. Wybrana para przedstawia wskazane przez siebie czynniki wraz z uzasadnieniem, pozostali uczniowie mogą się ustosunkować do zaproponowanej odpowiedzi. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy, uzupełnia informacje, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Następnie prowadzący odtwarza drugi z filmów. Zadaje uczniom pytanie nawiązujące do polecenia nr 5: Jakie czynniki przesądziły o tym, że próby reformy Rzeczypospolitej za panowania Augusta III zakończyły się niepowodzeniem? Który z nich uznalibyście za najistotniejszy? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje wraz z argumentacją, mogą krótko dyskutować między sobą.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”. Najpierw dopasowują autorów do tytułów polskich dzieł opisujących projekty reform, w dalszym analizują tekst z epoki. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 5, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
M. Czeppe, Kamaryla Pana z Dukli. Kształtowanie się obozu politycznego Jerzego Augusta Mniszcha 1750–1763, Warszawa 1998.
J. Staszewski, August III Sas, Wrocław 1989.
Z. Zielińska, Walka „Familii” o reformę Rzeczypospolitej 1743–1752, Warszawa 1983.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy. Mogą przygotować notoatki dotyczące m.in. zagadnień programów naprawy Rzeczypospolitej proponowanych przez pisarzy politycznych i reformatorów działających w pierwszej połowie XVIII w. czy czynników, czynnik, które przesądziły o tym, że próby reformy Rzeczypospolitej za panowania Augusta III zakończyły się niepowodzeniem.