Dla nauczyciela
Autor: Bożena Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Podział odcinka w danym stosunku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne:
Uczeń:
uogólnia pojęcie proporcji do podziału odcinka w danym stosunku,
wykorzystuje twierdzenie Talesa do konstrukcji podziału odcinka w stosunku podanym przez dwa odcinki,
konstruuje odcinki o długościach niewymiernych (pierwiastki kwadratowe), wykorzystuje twierdzenie Pitagorasa,
przekształca proporcje w sposób równoważny w celu uzyskania prostszej postaci, w przypadku proporcji wymiernych sprowadza do postaci ułamka nieskracalnego,
dzieli konstrukcyjnie odcinek na równych odcinków,
wykorzystuje podział odcinka na równe odcinki w celu konstrukcji podziału odcinka w stosunku wymiernym w postaci ułamka nieskracalnego,
stosuje podział odcinka w danym stosunku w sytuacjach praktycznych,
stosuje podział odcinka w danym stosunku do podziału trójkątów i czworokątów, tak by zachować podany stosunek pól.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm,
kognitywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
analiza pomysłów,
wykład informacyjny
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Cyrkiel i linijka.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przypominają pojęcie proporcji. Nauczyciel informuje o zastosowaniu proporcji do określenia czym jest podział odcinka w danym stosunku.
Nauczyciel przypomina na czym polega konstrukcja z wykorzystaniem jedynie cyrkla i linijki bez podziałki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel z pomocą uczniów formułuje dowód wniosku z twierdzenia Talesa o podziale ramion kąta przez kilka prostych równoległych.
Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawa konstrukcyjny sposób podziału odcinka w stosunku podanym przez dwa odcinki oraz omawia przykłady.
Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawa konstrukcję odcinka o podanej długości całkowitej dodatniej lub niewymiernej w postaci pierwiastka kwadratowego w tym celu przypomnina twierdzenia Pitagorasa.
Nauczyciel z pomocą uczniów przekształca proporcje i sprowadza je do prostszej postaci.
Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawa konstrukcję podziału odcinka równych odcinków.
Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawia konstrukcję podziału odcinka, gdy stosunek jest liczba wymierną. Określanie na ile równych części podzielić odcinek, by uzyskać podział w danym stosunku, również gdy stosunek podany jest w postaci .
Nauczyciel zadaje pytanie problemowe, czy można w inny sposób niż podany podzielić odcinek na równych odcinków, gdy jest potęgą dwójki. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Uczniowie w parach zastanawiają się jak zastosoać podział odcinka w danym stosunku do dzielenia trójkąta na trójkąty, których pola są w danym stosunku.
Nauczyciel odtwarza symulację interaktywną, gdzie uczeń wybierając liczby całkowite dodatnie , obserwuje podział na równych odcinków oraz podział w stosunku .
Faza podsumowująca:
Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.
Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście praktycznym.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest wyszukać informacje na temat złotego podziału odcinka, wyliczyć oraz skonstruować złotą liczbę.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć,
do utrwalania wiedzy,
jako inspirację do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.