Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Podział odcinka w danym stosunku

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria

Zakres podstawowy. Uczeń:

7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uogólnia pojęcie proporcji do podziału odcinka w danym stosunku,

  • wykorzystuje twierdzenie Talesa do konstrukcji podziału odcinka w stosunku podanym przez dwa odcinki,

  • konstruuje odcinki o długościach niewymiernych (pierwiastki kwadratowe), wykorzystuje twierdzenie Pitagorasa,

  • przekształca  proporcje w sposób równoważny w celu uzyskania prostszej postaci, w przypadku proporcji wymiernych sprowadza do postaci ułamka nieskracalnego,

  • dzieli konstrukcyjnie odcinek na n równych odcinków,

  • wykorzystuje podział odcinka na równe odcinki w celu konstrukcji podziału odcinka w stosunku wymiernym w postaci ułamka nieskracalnego,

  • stosuje podział odcinka w danym stosunku w sytuacjach praktycznych,

  • stosuje podział odcinka w danym stosunku do podziału trójkątów i czworokątów, tak by zachować podany stosunek pól.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm,

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • analiza pomysłów,

  • wykład informacyjny

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

  • Cyrkiel i linijka.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie przypominają pojęcie proporcji. Nauczyciel informuje o zastosowaniu proporcji do określenia czym jest podział odcinka w danym stosunku.

  2. Nauczyciel przypomina na czym polega konstrukcja z wykorzystaniem jedynie cyrkla i linijki bez podziałki.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel z pomocą uczniów formułuje dowód wniosku z twierdzenia Talesa o podziale ramion kąta przez kilka prostych równoległych.

  2. Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawa konstrukcyjny sposób podziału odcinka w stosunku podanym przez dwa odcinki oraz omawia przykłady.

  3. Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawa konstrukcję odcinka o podanej długości całkowitej dodatniej  lub  niewymiernej w postaci pierwiastka kwadratowego w tym celu przypomnina twierdzenia Pitagorasa.

  4. Nauczyciel z pomocą uczniów przekształca proporcje i sprowadza je do prostszej postaci.

  5. Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawa konstrukcję podziału odcinka n równych odcinków.

  6. Nauczyciel z pomocą uczniów przedstawia konstrukcję podziału odcinka, gdy stosunek jest liczba wymierną. Określanie na ile równych części podzielić odcinek, by uzyskać podział w danym stosunku, również gdy stosunek podany jest w postaci m:n:p.

  7. Nauczyciel zadaje pytanie problemowe, czy można w inny sposób niż podany podzielić odcinek na n równych odcinków, gdy n jest potęgą dwójki. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.

  8. Uczniowie w parach zastanawiają się jak zastosoać podział odcinka w danym stosunku do dzielenia trójkąta na trójkąty, których pola są w danym stosunku.

  9. Nauczyciel odtwarza symulację interaktywną, gdzie uczeń wybierając liczby całkowite dodatnie a, b obserwuje podział na a+b równych odcinków oraz podział w stosunku a:b.

Faza podsumowująca:

  1. Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.

  2. Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście praktycznym.

Praca domowa:

Zadaniem ucznia jest wyszukać informacje na temat złotego podziału odcinka, wyliczyć oraz skonstruować złotą liczbę.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów:

  • podczas przygotowywania się do zajęć,

  • do utrwalania wiedzy,

  • jako inspirację do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.