Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązywanie nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje twierdzenia o nierównościach równoważnych
rozwiązuje nierówności metodą nierówności równoważnych
tworzy algorytmy rozwiązywania nierówności różnych typów
uzasadnia wybrany przez siebie sposób rozwiązania nierówności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
stoliki zadaniowe
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Faza wstępna:
Uczniowie w domu przypominają sobie rozwiązywanie nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych. Na stolikach znajdują się przykłady zadań dotyczących rozwiązywania nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych. Na pierwszym stoliku znajduje się zastosowanie metody w zadaniach algebraicznych, drugi stolik zawiera nierówności z pierwiastkami i wyłączaniem wspólnego czynnika przed nawias oraz usuwaniem niewymierności z mianownika, na trzecim stoliku znajdują się zadania geometryczne sprowadzające się do rozwiązania nierówności.
Każda grupa samodzielnie rozwiązuje zadania, następnie sprawdza poprawność z przedstawionym rozwiązaniem.
Po rozwiązaniu zadań znajdujących się na trzech stolikach grupy przystępują do rozwiązania zadań interaktywnych 1 – 5.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jakie napotkali podczas pracy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu zadania 6 – 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie galerii zdjęć interaktywnych mogą przygotować mapę myśli na temat rozwiązywana nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych.