Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Rozwiązywanie nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje twierdzenia o nierównościach równoważnych

  • rozwiązuje nierówności metodą nierówności równoważnych

  • tworzy algorytmy rozwiązywania nierówności różnych typów

  • uzasadnia wybrany przez siebie sposób rozwiązania nierówności

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa

  • stoliki zadaniowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w domu przypominają sobie rozwiązywanie nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych. Na stolikach znajdują się przykłady zadań dotyczących rozwiązywania nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych. Na pierwszym stoliku znajduje się zastosowanie metody w zadaniach algebraicznych, drugi stolik zawiera nierówności z pierwiastkami i wyłączaniem wspólnego czynnika przed nawias oraz usuwaniem niewymierności z mianownika, na trzecim stoliku znajdują się zadania geometryczne sprowadzające się do rozwiązania nierówności.

  2. Każda grupa samodzielnie rozwiązuje zadania, następnie sprawdza poprawność z przedstawionym rozwiązaniem.

  3. Po rozwiązaniu zadań znajdujących się na trzech stolikach grupy przystępują do rozwiązania zadań interaktywnych 1 – 5.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jakie napotkali podczas pracy.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w domu zadania 6 – 8.

Materiały pomocnicze:

Nierówność liniowa

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie na podstawie galerii zdjęć interaktywnych mogą przygotować mapę myśli na temat rozwiązywana nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych.