Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozwój rolnictwa w Polsce na przestrzeni wieków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje rozwój rolnictwa w Polsce na przestrzeni wieków,
rozpoznaje narzędzia używane w rolnictwie dawniej i współcześnie,
ocenia rozwój rolnictwa polskiego na tle innych krajów.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Bański J., Atlas rolnictwa Polski, rozdział 3. Rozwój gospodarki rolnej w Polsce, www.igipz.pan.pl [dostęp online 18.12.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Pogadanka nauczyciela z uczniami na temat współczesnego rolnictwa w Polsce, m.in. funkcjonowania gospodarstw rolnych i znaczenia rolnictwa dla gospodarki.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jak rozwijało się rolnictwo w Polsce.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny.
Uczniowie odpowiadają na polecenie do filmu.
Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, ocenia uczniów aktywnych.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Jakie rośliny obecnie uprawiane są w Polsce najczęściej? Czy wykorzystanie ich zawsze kształtowało się na podobnym poziomie?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku pominięcia multimedium bazowego. Multimedium można wykorzystać przy powtórzeniu materiału z całego działu w celu przypomnienia lub w materiale ,,Rolnictwo, leśnictwo, rybactwo”(21P).