Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Demokracja w skali globalnej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

18) rozpoznaje przejawy zagrożeń dla funkcjonowania demokracji; porównuje specyfikę państwa autorytarnego i totalitarnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie demokracji;

  • omawia zjawiska będące zagrożeniem dla demokracji;

  • ocenia stan demokracji w wybranych państwach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • debata;

  • metoda kuli śniegowej;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję demokracji – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję demokracji, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z filmem oraz treścią lekcji.

2. Na tej podstawie uczniowie metodą burzy mózgów wypisują na tablicy przejawy patologii i zagrożeń związanych z demokracją. Następnie krótko je omawiają. Wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

3. Następuje debata nad stanem demokracji w Polsce i wybranych krajach demokratycznych. Uczniowie zwracają szczególną uwagę na przejawy zachowań utrwalających demokrację i zjawisk będących zagrożeniem dla demokracji. Podają ich przykłady. Na koniec oceniają poziom demokracji w wybranych krajach. Wybrana osoba podsumowuje debatę.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 i 8. Następnie rozmawiają na temat Indeksu demokracji. Porównują wnioski z własnej dyskusji z danymi zawartymi w raporcie Indeks demokracji.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia do filmu.

Materiały pomocnicze:

Democracy Index 2019. A year of democratic setbacks and popular protest. A report by The Economist Intelligence Unit, eiu.com.

Dlaczego głosowanie ma znaczenie?, socialistanddemocrats.eu.

Wskaźnik demokracji w Polsce, wikipedia.org.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Z multimedium uczniowie mogą zapoznać się w domu i przygotować krótkie referaty na temat stanu demokracji w krajach, o których była mowa w filmie.