Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Demokracja w skali globalnej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
18) rozpoznaje przejawy zagrożeń dla funkcjonowania demokracji; porównuje specyfikę państwa autorytarnego i totalitarnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie demokracji;
omawia zjawiska będące zagrożeniem dla demokracji;
ocenia stan demokracji w wybranych państwach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
debata;
metoda kuli śniegowej;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję demokracji – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję demokracji, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z filmem oraz treścią lekcji.
2. Na tej podstawie uczniowie metodą burzy mózgów wypisują na tablicy przejawy patologii i zagrożeń związanych z demokracją. Następnie krótko je omawiają. Wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Następuje debata nad stanem demokracji w Polsce i wybranych krajach demokratycznych. Uczniowie zwracają szczególną uwagę na przejawy zachowań utrwalających demokrację i zjawisk będących zagrożeniem dla demokracji. Podają ich przykłady. Na koniec oceniają poziom demokracji w wybranych krajach. Wybrana osoba podsumowuje debatę.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 i 8. Następnie rozmawiają na temat Indeksu demokracji. Porównują wnioski z własnej dyskusji z danymi zawartymi w raporcie Indeks demokracji.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia do filmu.
Materiały pomocnicze:
Democracy Index 2019. A year of democratic setbacks and popular protest. A report by The Economist Intelligence Unit, eiu.com.
Dlaczego głosowanie ma znaczenie?, socialistanddemocrats.eu.
Wskaźnik demokracji w Polsce, wikipedia.org.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Z multimedium uczniowie mogą zapoznać się w domu i przygotować krótkie referaty na temat stanu demokracji w krajach, o których była mowa w filmie.