Numer e‑materiału: Temat 43
Autor e‑materiału: Justyna Orłowska
Tytuł e‑materiału: Zwiastuny wiosny
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie typowych oznak wiosny uczeń rozwija umiejętność obserwacji zjawisk przyrodniczych.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
1) rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo‑skutkowego i czasowego;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
4) pisze z pamięci i ze słuchu; przestrzega poprawności ortograficznej w wyrazach poznanych i opracowanych podczas zajęć;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opisuje pierwsze oznaki wiosny.

  • Wymienia gatunki wiosennych kwiatów i rozpoznaje je na fotografiach.

  • Wymienia ptaki przylatujące do Polski wiosną.

  • Wymienia zwierzęta budzące się z zimowego snu.

  • Zapisuje w zeszycie wyrazy z trudnościami ortograficznymi.

  • Grupuje elementy środowiska przyrodniczego w podziale na rośliny i zwierzęta.

  • Wskazuje na ilustracji elementy niepasujące do krajobrazu wiosennego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje cyfrowe.

  • Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych.