Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Młodzieńcza melancholia w poemacie Juliusza Słowackiego Godzina myśli
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje wybrane fakty z młodzieńczych lat Juliusza Słowackiego,
charakteryzuje cechy romantycznej melancholii,
redaguje pytania związane z filmem edukacyjnym i wykładem,
interpretuje treści metaforyczne poematu Juliusza Słowackiego Godzina myśli.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje uczniom, aby obejrzeli film edukacyjny Młodzieńcza melancholia w poemacie „Godzina myśli” (dostępny w e‑materiale) i zredagowali pięć pytań, na które odpowiada profesor Michał Kuziak w swoim wykładzie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od rozmowy z uczniami na temat problemów egzystencjalnych, z którymi współcześnie zmagają się młodzi ludzie. Nauczyciel pyta o to, jakie młodzi ludzie mają lęki, niepokoje, obawy.
Uczniowie wymieniają i opisują problemy współczesnej egzystencji swoje lub swoich rówieśników. Wybrany uczeń zapisuje wypowiedzi koleżanek i kolegów na tablicy/tablicy interaktywnej.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i wskazuje każdej z nich inny fragment „Godziny myśli” Juliusza Słowackiego (wybrany spośród 2 i 3 cytatu z sekcji „Przeczytaj” i fragmentów umieszczonych w ćw. 1 w sekcji „Mapa myśli”).
Każda grupa odpowiada za jeden plakat, któremu nadaje tytuł:
- Chłopiec z lazurowymi oczami.
- Chłopiec (główny bohater) z ciemnymi oczami.
- Ukochana głównego bohatera.
- Matka głównego bohatera.
Na plakatach uczniowie wpisują cechy postaci wynikające z cytowanych fragmentów „Godziny myśli”. Plakaty krążą między zespołami i ostatecznie wracają do tych grup, które miały je na początku zajęć. Wpisując cechy, uczniowie dbają o to, aby się nie powtarzały.
Uczniowie umieszczają plakaty w widocznym miejscu sali lekcyjnej, omawiają zapisane cechy, konfrontują je z mapą myśli zamieszczoną w e‑materiale, wykorzystują ćwiczenie 1. Do każdej z cech bohatera podają cytat, który ją ilustruje.Grupy wybierają jeden z przywołanych cytatów i poddają go analizie językowej. Wskazują składniowe i stylistyczne środki wyrazu, określają ich funkcje w portretowaniu postaci. Swoje rozwiązania zapisują w tabeli, którą sami projektują.
Grupy ponownie wracają do pracy ze swoimi plakatami i zapisują na ich odwrocie wynikające z podanych fragmentów „Godziny myśli” refleksje na temat człowieka i jego sytuacji w świecie, wykorzystują ćwiczenie 2.
Wybrani uczniowie głośno odczytują refleksje zapisane na plakatach grup, w których pracowali.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zaprezentowali zredagowane przez siebie pytania związane z filmem edukacyjnym (zadanie wykonali przed lekcją), rozmawiają na ich temat, konfrontują z tymi, które opracowali ich koledzy/koleżanki.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podsumowali pracę z fragmentami Godziny myśli Juliusza Słowackiego porównaniem romantycznej melancholii ze współczesnymi niepokojami egzystencjalnymi, które zostały opisane na początku lekcji.
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów redaguje polecenie pracy domowej. Uczniowie wybierają jedno z zadań:
- Według autorki rozważań o romantycznym indywidualizmieJednym z najbardziej dotkliwych doświadczeń romantycznego indywidualisty jest przeżycie czasu przemijania
. Rozważ, czy przeżywanie przemijania czasu jest cechą tylko romantycznych bohaterów?
- Zredaguj wypowiedź argumentacyjną, w której punktem wyjścia uczynisz fragment z sekcji „Przeczytaj”:Okazuje się jednak, że marzenia mogą zarówno przywieść człowieka do katastrofy, jak i pomóc mu w heroicznych zmaganiach z melancholią
Materiały pomocnicze:
Władysław Dynak, Aleksander Labuda, Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, Warszawa 1991.
Halina Krukowska, Indywidualizm, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.