Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Młodzieńcza melancholia w poemacie Juliusza Słowackiego Godzina myśli

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje wybrane fakty z młodzieńczych lat Juliusza Słowackiego,

  • charakteryzuje cechy romantycznej melancholii,

  • redaguje pytania związane z filmem edukacyjnym i wykładem,

  • interpretuje treści metaforyczne poematu Juliusza Słowackiego Godzina myśli.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel proponuje uczniom, aby obejrzeli film edukacyjny Młodzieńcza melancholia w poemacie „Godzina myśli” (dostępny w e‑materiale) i zredagowali pięć pytań, na które odpowiada profesor Michał Kuziak w swoim wykładzie.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od rozmowy z uczniami na temat problemów egzystencjalnych, z którymi współcześnie zmagają się młodzi ludzie. Nauczyciel pyta o to, jakie młodzi ludzie mają lęki, niepokoje, obawy.

  2. Uczniowie wymieniają i opisują problemy współczesnej egzystencji swoje lub swoich rówieśników. Wybrany uczeń zapisuje wypowiedzi koleżanek i kolegów na tablicy/tablicy interaktywnej.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i wskazuje każdej z nich inny fragment „Godziny myśli” Juliusza Słowackiego (wybrany spośród 2 i 3 cytatu z sekcji „Przeczytaj” i fragmentów umieszczonych w ćw. 1 w sekcji „Mapa myśli”).
    Każda grupa odpowiada za jeden plakat, któremu nadaje tytuł:
    - Chłopiec z lazurowymi oczami.
    - Chłopiec (główny bohater) z ciemnymi oczami.
    - Ukochana głównego bohatera.
    - Matka głównego bohatera.
    Na plakatach uczniowie wpisują cechy postaci wynikające z cytowanych fragmentów „Godziny myśli”. Plakaty krążą między zespołami i ostatecznie wracają do tych grup, które miały je na początku zajęć. Wpisując cechy, uczniowie dbają o to, aby się nie powtarzały.
    Uczniowie umieszczają plakaty w widocznym miejscu sali lekcyjnej, omawiają zapisane cechy, konfrontują je z mapą myśli zamieszczoną w e‑materiale, wykorzystują ćwiczenie 1. Do każdej z cech bohatera podają cytat, który ją ilustruje.

  2. Grupy wybierają jeden z przywołanych cytatów i poddają go analizie językowej. Wskazują składniowe i stylistyczne środki wyrazu, określają ich funkcje w portretowaniu postaci. Swoje rozwiązania zapisują w tabeli, którą sami projektują.

  3. Grupy ponownie wracają do pracy ze swoimi plakatami i zapisują na ich odwrocie wynikające z podanych fragmentów „Godziny myśli” refleksje na temat człowieka i jego sytuacji w świecie, wykorzystują ćwiczenie 2.
    Wybrani uczniowie głośno odczytują refleksje zapisane na plakatach grup, w których pracowali.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zaprezentowali zredagowane przez siebie pytania związane z filmem edukacyjnym (zadanie wykonali przed lekcją), rozmawiają na ich temat, konfrontują z tymi, które opracowali ich koledzy/koleżanki.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podsumowali pracę z fragmentami Godziny myśli Juliusza Słowackiego porównaniem romantycznej melancholii ze współczesnymi niepokojami egzystencjalnymi, które zostały opisane na początku lekcji.
    Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel na podstawie e‑materiałów redaguje polecenie pracy domowej. Uczniowie wybierają jedno z zadań:
    - Według autorki rozważań o romantycznym indywidualizmie Jednym z najbardziej dotkliwych doświadczeń romantycznego indywidualisty jest przeżycie czasu przemijania. Rozważ, czy przeżywanie przemijania czasu jest cechą tylko romantycznych bohaterów?
    - Zredaguj wypowiedź argumentacyjną, w której punktem wyjścia uczynisz fragment z sekcji „Przeczytaj”:
    Okazuje się jednak, że marzenia mogą zarówno przywieść człowieka do katastrofy, jak i pomóc mu w heroicznych zmaganiach z melancholią

Materiały pomocnicze:

  • Władysław Dynak, Aleksander Labuda, Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, Warszawa 1991.

  • Halina Krukowska, Indywidualizm, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, Warszawa 1991.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.