Polecenie 1
Przeanalizuj informacje zawarte w opisie mapy myśli na temat bohaterów poematu Juliusza Słowackiego Godzina myśli.
Na jej podstawie stwórz wypunktowaną listę haseł i uzupełnij ją własnymi spostrzeżeniami oraz cytatami z utworu. Zgromadź słownictwo potrzebne do charakterystyki postaci.
Przeanalizuj informacje zawarte w opisie mapy myśli na temat bohaterów poematu Juliusza Słowackiego Godzina myśli.
Na jej podstawie stwórz wypunktowaną listę haseł i uzupełnij ją własnymi spostrzeżeniami oraz cytatami z utworu. Zgromadź słownictwo potrzebne do charakterystyki postaci.
R1N2qKKMU4Eg1
(Uzupełnij).
RFSFA3Cdf3E8r1
zmięszani
utrefiony
synie
Ćwiczenie 1
Na podstawie mapy myśli, własnego wypunktowania i podanego fragmentu Godziny myśli scharakteryzuj bohaterów poematu. 
Na podstawie mapy myśli, własnego wypunktowania i podanego fragmentu Godziny myśli scharakteryzuj bohaterów poematu. 
1
Godzina myśli

Wśród litewskiego grodu, w ciemnej szkolnej sali
Siedziało dwoje dzieci — nie zmięszanizmięszanizmięszani w tłumie.
Oba we współzawodnej wykarmieni dumie,
Oba wątłej postaci, marmurowo biali.
Młodszy wiekiem nadzieje mniejsze zapowiadał,
Pierś mu się podnosiła ciężkim odetchnieniem;
Włos na czole dzielony na ramiona spadał
I po nich czarnym, gęstym sypał się pierścieniem.
Widać, że włos ten, co dnia ręką dziewic gładką
UtrefionyutrefionyUtrefiony, brał blaski dziewiczych warkoczy.

Wśród ciemnej szkolnej sali było drugie dziécię.
Włos miało jasny, kolor oczu lazurowy.
Ludzie na nim nadzieje budowali szczytne.
Pożerał księgi, mówił jak różne narody,
Do licznych nauk dziennie palące czuł głody,
Trawił się — jego oczy ciemne i błękitne,
Jak polne dzwonki łzawym kryształem pokryte
I godzinami myśli w nieruchomość wbite,
Tonąc w otchłań marzenia, szły prostymi loty
Za okresy widzenia, za wzroku przedmioty.
Gdy patrzał w niewidziane oczyma obrazy,
Ludzie obłędność w oczach widzieli — lecz skazy
Żadnej dostrzec nie mogli. Młoda pamięć obu,
Ogromna pamięć, z myśli uwita łańcucha,
Świadczyła o istności przedżywotnej ducha;
A przeczuciami życie widzieli do grobu.
I nic ich nie dziwiło, co z lat poszło biegiem,
I smutni nad przepaści życia stali brzegiem
Nie odwracając lica. W ciemnej szkolnej sali
Smutna poezja duszy dała dźwięk uroczy.
Na ciemnych, mglistych szybach zawieszając oczy,
Wiosną — wśród szmeru nauk, myśleniem słuchali
Szmeru rosnących kwiatów. A w zimowe pory
Biegli na błonia, białym pogrzebane śniegiem,
Tam prędkim po równinach zadyszani biegiem,
Twarze umalowane zimnymi kolory
Obracali na stronę, skąd przyjść miała wiosna,
I pierwszy powiew pili ustami jak życie.
Potem, gdy w wiosennego powietrza błękicie
W balsamy się rozlała czarna lasów sosna,
Znudzeni wonią kwiatów zmieszaną, stokrotną,
Wynaleźli woń tęskną — dziką i ulotną;
Była to woń wierzbami opłakanej wody;
Z cichej fali wstawała każdego wieczora,
Tajemnicze w powietrzu rozlewając chłody.
Potem jesienią — dzieci wyobraźnia chora,
Wypalona, igrała z żółtym liściem lasów,
Smutna jak w starcach pamięć przeminionych czasów.

godzi Źródło: Godzina myśli, [w:] Juliusz Słowacki, Poematy, oprac. E. Sawrymowicz, Wrocław 1952, s. 208–210.
R7r1fR0P5Ie80
Chłopiec z czarnymi włosami (Uzupełnij). Chłopiec z jasnymi włosami (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Zanotuj, jakie refleksje o człowieku i jego sytuacji w świecie zostały zawarte w przytoczonych fragmentach Godziny myśli.

R13W4GPeCxs0s
(Uzupełnij).