Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Modlitwa „barbarzyńcy”. Interpretacja wiersza Roberta Tekielego Ojcze nasz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje utwór Ojcze nasz Roberta Tekielego,
charakteryzuje kondycję człowieka epoki ponowoczesności ukazaną w wierszach Tekielego,
wyjaśnia, jakie znaczenie dla formowania się poetyki „barbarzyńców” miało pismo „bruLion”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Modlitwa „barbarzyńcy”. Interpretacja wiersza Roberta Tekielego Ojcze nasz”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Ojcze nasz. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie pierwszej części polecenia nr 2 z sekcji „Audiobook”: Przypomnij sobie, czym jest ironia.
Przekład intersemiotyczny. Wybrany uczeń przygotowuje przykład jednego dzieła sztuki, które koresponduje z tekstem poetyckim w e‑materiale: Ojcze nasz, wraz z uzasadnieniem. W swojej wypowiedzi powinien zwrócić uwagę na elementy przekładu intertekstualnego oraz zastosować aparat pojęciowy właściwy omawianiu tekstu literackiego oraz plastycznego.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel w kilku zdaniach przypomina okoliczności społeczno‑historyczne, w których rozpoczęła się działalność twórców związanych z czasopismem „bruLion” (uczniowie mogą włączać się do wstępnej rozmowy). Prowadzący pyta: dlaczego poeci i pisarze debiutujący u schyłku lat 80. i na początku lat 90. odcięli się od swoich poprzedników? W jaki sposób to zrobili? Uczniowie odpowiadają na podstawie informacji z e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną dotyczącą twórczości artystów pokolenia „brulionu”. Uczniowie wykonują w parach polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenie 1 z tej sekcji.
Nauczyciel odczytuje wiersz Roberta Tekielego Ojcze nasz. Uczniowie dzielą się swoimi pierwszymi refleksjami na jego temat, a przygotowana do tego osoba przedstawia dzieło sztuki korespondujące jej zdaniem z wierszem Tekielego. Uczniowie dyskutują nad możliwymi powiązaniami intertekstualnymi.
Następnie uczniowie wysłuchują nagrania z sekcji „Audiobook”, które ułatwi im interpretację wiersza Ojcze nasz. W parach wykonują polecenie 1 z tej sekcji.
Faza podsumowująca:
Prowadzący prosi kilka osób o przedstawienie efektów prac nad interpretacją wiersza. Komentuje odpowiedzi uczniów. Może ocenić ich pracę.
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Praca domowa:
Napisz tekst argumentacyjny, w którym przedstawisz interpretację omawianego podczas lekcji utworu.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Wiesław Limont, Psychologiczne podstawy myślenia metaforycznego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.