Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Proste przecinające się

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje i rozpoznaje proste przecinające się w przestrzeni;

  • zna i wykorzystuje własności prostych przecinających się;

  • rozumie i stosuje pojęcie pęku prostych przecinających się;

  • wyznacza przekroje ostrosłupów i stożka

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

  • kognitywizm

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka

  • interaktywna aplikacja

  • analiza pomysłów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  • Uczniowie podają przykłady przykładów prostych przecinających się w sytuacjach życia codziennego.

  • Nauczyciel podaje temat lekcji i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia definicję prostych przecinających się na płaszczyźnie i w przestrzeni

  2. Nauczyciel  omawia własności płaszczyzny wyznaczonej przez proste przecinające się.

  3. Uczniowie analizują problem pęku prostych i przykłady z nim związane.

  4. Uczniowie oglądają przykłady przedstawione w Animacji 3D i rozwiązują związane z nią Polecenia 2 i 3.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując ćwiczenia sprawdzające.

Praca domowa

  1. Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście, również w zastosowaniach praktycznych.

  2. Zmieniając położenie lampki względem ściany obserwuj kształty utworzone przez światło na ścianie uczniowie mają za zadanie narysować i nazwać te kształty.

Materiały pomocnicze:

Punkty, proste i płaszczyzny w przestrzeniDwxMXuIlvPunkty, proste i płaszczyzny w przestrzeni

Wskazówki metodyczne:

Animację 3D można wykorzystać na lekcji o odcinkach w sześcianie lub graniastosłupie prawidłowym trójkątnym.