Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Prawa przysługujące pokrzywdzonemu, oskarżonemu i świadkowi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
11) przedstawia przebieg postępowania karnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz uczestniczące w nim strony; wymienia główne prawa, jakie przysługują ofierze, sprawcy i świadkowi przestępstwa; pisze zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
20) stosuje w analizie przypadku podstawowe instytucje prawa karnego w Rzeczypospolitej Polskiej (odpowiedzialność za wykroczenie i karna, wykroczenie a przestępstwo, występek a zbrodnia; wina i kara; zasada domniemania niewinności; prawo do obrony; wyłączenie odpowiedzialności karnej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje prawa przysługujące pokrzywdzonemu, podejrzanemu. oskarżonemu i świadkowi w procesie karnym;
rozważa znaczenie obowiązywania zasady domniemania niewinności;
analizuje przykłady praktycznego zastosowania praw przysługujących ofierze, podejrzanemu, oskarżonemu i świadkowi w procesie karnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
studium przypadku.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda, magnesy.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Mapa myśli. Chętna/wybrana osoba głośno czyta fragment wypowiedzi Rzecznika Praw Obywatelskich zawarty we wprowadzeniu do lekcji. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Dlaczego przekazanie osobie, która znalazła się w sytuacji pokrzywdzonego, oskarżonego lub świadka, stosownej informacji o przysługujących jej prawach jest istotne?”. Wspólnie tworzą mapę myśli na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Praca z multimediami z sekcji „Animacja”. Uczniowie dzielą się na trzy grupy: „Pokrzywdzony”, „Świadek”, „Oskarżony”. Zespoły zapoznają się z odpowiednimi multimediami oraz właściwymi fragmentami z sekcji „Przeczytaj”. Ich zadaniem jest ułożenie na tej podstawie 10 pytań prawda/fałsz i zapisanie ich w dwóch kopiach. Następnie każda z grup otrzymuje zestawy pytań od dwóch pozostałych grup.
2. Grupy zapoznają się z całym zestawem multimediów. Zadanie polega na odnalezieniu w ich treści odpowiedzi na 20 pytań prawda/fałsz, które otrzymała grupa. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, a grupy będące autorami pytań weryfikują i komentują (wyjaśniają) poprawność tych rozwiązań.
2. Ćwiczenia interaktywne nr 7–8. Uczniowie wykonują je w parach. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy. Po przedstawieniu rozwiązania odbywa się krótka dyskusja nad jego poprawnością – uczniowie przedstawiają swoje uzasadnienia. Chętny/wybrany uczeń (lub w razie potrzeby – nauczyciel) wskazuje poprawne rozstrzygnięcie i wyjaśnia, dlaczego jest ono właściwe.
3. Ćwiczenie interaktywne nr 5. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadnie, następnie kilka chętnych osób kolejno przedstawia wybrane przez siebie problemy wraz z uzasadnieniami.
4. Praca w parach – przygotowanie ulotki informującej o najważniejszych zdaniem uczniów prawach pokrzywdzonego/oskarżonego/świadka. Ulotki zostają umieszczone na tablicy.
Faza podsumowująca
1. Ćwiczenia interaktywne nr 1, 2 i 6. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają zadania. W przypadku pojawienia się wątpliwości odnośnie do poprawności rozwiązań, chętne/wybrane osoby wyjaśniają prawdziwość/fałszywość zdań.
2. Uczniowie oglądają galerię stworzonych przez siebie ulotek dla pokrzywdzonych, świadków i oskarżonych i oddają swoje głosy (np. przez pozostawienie magnesu lub postawienie kreski) pod tymi, które najbardziej im się spodobały. Najlepsze prace nauczyciel może nagrodzić w wybrany sposób (np. oceną za pracę na lekcji).
Praca domowa:
Znajdź w internecie obowiązujący wzór pouczenia wręczanego pokrzywdzonemu, oskarżonemu lub świadkowi. Zaproponuj uproszczoną wersję pouczenia, zawierającą maksymalnie 10 punktów obejmujących najważniejsze kwestie i sformułowanych w sposób praktyczny i zrozumiały dla odbiorcy.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego, prawo.sejm.gov.pl.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie, prawo.sejm.gov.pl.
Waltoś Stanisław, Konstytucyjna zasada domniemania niewinności a środki masowego przekazu, „Nauka” 2009, nr 1.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animację i schematy uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.