Dla nauczyciela
Autor: Justyna Biernacka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Objętość ostrosłupa trójkątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza objętość ostrosłupa trójkątnego
stosuje znane twierdzenia w obliczaniu objętości ostrosłupa trójkątnego
wykorzystuje związki między odcinkami ostrosłupa trójkątnego w celu budowania rozwiązania zadania
wykorzystuje związki trygonometryczne do obliczania objętości ostrosłupa trójkątnego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
mapa myśli
metoda tekstu przewodniego
Formy pracy:
praca w grupach
praca induwidualna
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
przykłady brył ostrosłupa trójkątnego, modele rzeczywiste lub wirtualne
komputery z dostępem do Internetu dla uczniów i nauczyciela
projektor multimedialny
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie wiadomości dotyczące własności ostrosłupów oraz obliczania objętości ostrosłupów:
Objętość ostrosłupaObjętość ostrosłupa
Ostrosłup i jego właściwościOstrosłup i jego właściwości
Faza wstępna:
Uczniowie przygotowują mapę myśli przedstawiającą własności ostrosłupów w szczególności ostrosłupa trójkątnego, prostego oraz pochyłego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie w grupach metodą tekstu przewodniego analizują poszczególne przykłady obliczania pola powierzchni ostrosłupa trójkątnego. Wspólnie wyjaśniają sposób rozwiązania opisany w przykładach.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie samodzielnie rozwiązali zadania z polecenia 1 i 2.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne w celu utrwalenia i sprawdzenia nabytych umiejętności.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego właściwościOstrosłup i jego właściwości
Objętość ostrosłupaObjętość ostrosłupa
Wskazówki metodyczne:
W sytuacji, gdy nauczyciel przewiduje, że nie uda mu się zrealizować wszystkich zaplanowanych zagadnień podczas jednej lekcji, może tak zorganizować lekcję, żeby symulację interaktywną wykorzystać jako element pracy domowej. Symulacje interaktywną można wykorzystać w lekcji „Rodzaje ostrosłupów” jako model ostrosłupa, którego postawą jest trójkąt prostokątny równoramienny.