Autor: Sebastian Rajewicz

Przedmiot: historia

Temat: Polis. Miasto‑państwo w Grecji i jego organizacja

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

III. Świat starożytnych Greków

Uczeń:

2) porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich polis;

Wiodące kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje polis jako osadę i jako wspólnotę;

  • charakteryzuje instytucje polityczne polis;

  • opisuje wygląd i wielkość przeciętnego greckiego miasta;

  • porównuje rolę polityczną i tryb życia elity i przeciętnych obywateli greckiego państwa‑miasta.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • praca z tekstem źródłowym i materiałami multimedialnymi.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie poznanych dotychczas tworów państwowych, które nazywano umownie miastami‑państwami (starożytny Wschód), i krótkie opisanie ich funkcjonowania.

2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji: Wyjaśnimy, czym była, jak powstała i czym się wyróżniała grecka polis.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi o podanie definicji polis poznanej na wcześniejszych etapach edukacji. Prosi o wyjaśnienie, co to znaczy, że polis była miastem, a co świadczyło o tym, że można ją nazwać państwem.

2. Aby uporządkować i uzupełnić wypowiedzi uczniów, nauczyciel rysuje na tablicy schemat: na środku pisze słowo POLIS, od niego dwie strzałki: jedna prowadzi do słowa MIASTO, druga do słowa PAŃSTWO. Prosi uczniów o zapoznanie się ze schematem i opisanie wyglądu greckiego miasta. Wskazany lub chętny uczeń poniżej słowa MIASTO zapisuje wszystkie charakterystyczne dla greckiego miasta obiekty, wyliczane przez klasę.

3. Wielkość poleis. Nauczyciel wyświetla zamieszczony w treści lekcji wykres ukazujący wielkość poleis. Prosi uczniów o znalezienie w internecie wielkości gminy/powiatu, który zamieszkują. Prosi o sformułowanie wniosku na temat wielkości poleis na podstawie uzyskanych danych i wykresu. Pyta uczniów: Dlaczego poleis były tak niewielkie? W odpowiedzi należy zwrócić uwagę na aspekt geograficzny (geografia Grecji „rozdarta” między góry i doliny sprzyjała powstawaniu małych wspólnot politycznych, ale ich nie determinowała; można przy tej okazji spytać uczniów o znane im tereny o podobnej strukturze geograficznej, na których mimo wszystko powstały duże organizmy państwowe), a przede wszystkim polityczny.

4. Polis jako państwo. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie definicji polis u Arystotelesa (Polityka, ks. III, 1276B1‑2), a następnie o wyjaśnienie, co stanowiło istotę polis według Arystotelesa.

Jeśli państwo jest pewną wspólnotą, a mianowicie wspólnotą obywateli w ramach ustroju, to jeśli ustrój się zmieni co do rodzaju i różnić się będzie od poprzedniego, również i państwo z konieczności nie będzie, jak się zdaje, tym samym.

Indeks górny Źródło: Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, Warszawa 2012, s. 80. Indeks górny koniec

Wybrani uczniowie przedstawiają swoje sugestie. Nauczyciel wyjaśnia, że polis stanowiła wspólnotę obywateli, co najlepiej oddaje to, jak Grecy nazywali swoje państwa. Przy tej okazji prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia poświęconego koncepcji „polis bez terytorium”. Udziela informacji zwrotnej.

5. Nauczyciel pyta uczniów: Jak myślicie, co to znaczyło w Grecji być obywatelem? W pogadance z uczniami wymienia i opisuje podstawowe instytucje polityczne polis. Wybrany uczeń zapisuje je pod słowem PAŃSTWO. Najwięcej uwagi należy poświęcić zgromadzeniu, które miało wpływ na kształt greckiej cywilizacji i wiązało się z: koniecznością publicznej dyskusji nad każdym zagadnieniem, która wymagała opanowania sztuki logicznej argumentacji, i powierzania decyzji ogółowi obywateli.

6. Różnice między obywatelami. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 8. Udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery lub osiem grup (w zależności od liczebności klasy). Każda z grup przedstawia argumenty za tym, że polis była: 1) centrum politycznym, 2) centrum religijnym, 3) centrum obrony, 4) centrum ekonomicznym.

2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów oraz ocenia słownie pracę klasy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

M.H. Hansen, Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta‑państwa w starożytności, tłum. A. Kulesza, R. Kulesza, red. nauk. i wstęp R. Kulesza, Warszawa 2011

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat można wyświetlić uczniom bez podpisów i komentarzy z prośbą o próbę wyjaśnienia, do czego mogły służyć poszczególne obiekty (wyłącznie na podstawie ich usytuowania i wyglądu). Może być wykorzystany przez ucznia także do sporządzenia samodzielnego opisu miasta w ramach pracy domowej.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja A: Ceramika ze sceną: Hefajstos wręcza Tetydzie nową zbroję Achillesa; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja B: Amfora z trzema biegaczami; CC BY 2.5, Marie‑Lan Nguyen, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja C: Grupa ucztujących grających w kottabos i kobieta przygrywająca na aulosie; CC BY 2.5, Marie‑Lan Nguyen, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja D: Starożytna grecka ceramika; muzeum w Berlinie; CC BY 3.0, Sailko, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja E: Figura zdobiona sceną z mężczyznami i kobietami; CC BY‑SA 3.0, Marcus Cyron, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja F: Polowanie na dzika; domena publiczna, Wikimedia Commons.