Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Skutki przemian gospodarczych w XII i XIII w. na ziemiach polskich
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny i kierunek zmian w gospodarce, do jakich doszło w XII i XIII w. na ziemiach polskich.
charakteryzuje gospodarkę Polski w XII i XIII w.
omawia rolę miast i mieszczaństwa w procesach zjednoczeniowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Skutki przemian gospodarczych w XII i XIII w. na ziemiach polskich”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć i cele lekcji, przedstawia uczniom jej planowany przebieg.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, by uczniowie przygotowali - każdy indywidualnie - mapę myśli związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje tak, aż powstaje wspólna mapa myśli.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Wspólne omówienie wystąpień ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, czym była kolonizacja na prawie niemieckim” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Odtwarza pierwsze nagranie. Po ustalonym czasie wybrana osoba (lub ochotnik) prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują kolejne polecenie, charakteryzując miasta ulokowane na prawie niemieckim.
Prowadzący przechodzi do drugiego z filmów. Uczniowie wciąż pracują w parach. Wykonują dołączone do filmu polecenia, wymieniając najważniejsze instytucje miast i wsi lokacyjnych oraz charakteryzując wpływ działalności zakonu cystersów na rozwój gospodarczy ziem polskich.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1, 2 i 3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wspólne omówienie ćwiczeń na forum klasy.
Kolejne ćwiczenie nr 4 uczniowie wykonują w parach. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „Skutki przemian gospodarczych w XII i XIII w. na ziemiach polskich”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia przedstawione na początku fazy realizacyjnej uczniowskie prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572, Warszawa 2020.
P. Guzowski, Karolińska rewolucja gospodarcza na wschodzie Europy (do końca XII wieku), w: Granica wschodnia cywilizacji zachodniej w średniowieczu, red. Z. Dalewski, Warszawa 2014, s. 115–169.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.