Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30, 60, 45 stopni w zadaniach geometrycznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wartości funkcji trygonometrycznych kątów , i do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich,
wykorzystuje wartości funkcji trygonometrycznych kątów , i do obliczenia pól figur;
analizuje zadania z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych kątów , i oraz wybiera najefektywniejszą metodę prowadzącą do ich rozwiązania.
rozwiązuje zadania z z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych kątów , i .
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny
burza mózgów
pokaz multimedialny
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
uczniowie podają definicje funkcji trygonometrycznych (zapisują je na tablicy);
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy;
każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji Przeczytaj;
uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj;
nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek;
uczniowie oglądają animację i omawiają go wraz z nauczycielem;
uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela;
Faza podsumowująca:
wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela; uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień;
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w multimedium uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.