| Andrzej Kajetan Wróblewski Włodzimierz Natorf |
| |
| Co przeszkadza w rozumieniu szczególnej teorii względności? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne: II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; 16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki. II. Mechanika. Uczeń: 9) rozróżnia układy inercjalne i nieinercjalne; posługuje się pojęciem siły bezwładności. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki; 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. II. Mechanika. Uczeń: 1) opisuje ruch względem różnych układów odniesienia; 19) stosuje zasadę równoważności układów inercjalnych (zasadę względności Galileusza). XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 1) wskazuje niezależność prędkości światła w próżni od prędkości źródła i prędkości obserwatora; opisuje względność równoczesności; 2) posługuje się związkiem między energią całkowitą, masą cząstki i jej prędkością; posługuje się pojęciem energii spoczynkowej; 3) opisuje równoważność masy i energii spoczynkowej; 4) wskazuje prędkość światła w próżni jako maksymalną prędkość przekazu energii i informacji. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy i omawia podstawy szczególnej teorii względności,
analizuje i ocenia sposób popularnonaukowego przedstawienia efektów relatywistycznych w zakresie kinematyki,
proponuje własne pomysły na uzupełnienie takiego przedstawienia o zagadnienia związane ze wzorem E = mcIndeks górny 22,
porównuje przewidywania mechaniki klasycznej i relatywistycznej, dotyczące przekraczania prędkości c,
określa, na przykładzie z lektury popularnonaukowej, granice stosowalności szczególnej teorii względności.
|
| elementy strategii odwróconej klasy (lektura domowa), IBSE |
| nauczanie problemowe (w sekwencja pytań i odpowiedzi) |
| wspólna praca całego zespołu klasowego, dyskusja uczniowska |
| szkolna tablica, komputer z rzutnikiem, dostęp do internetu |
| niniejszy e‑materiał; książka George Gamow „Pan Tompkins w Krainie Czarów: Wstęp oraz rozdział „Miasto ograniczonej prędkości” |
|
|
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom przeczytanie – w konwencji zbliżonej do lektury szkolnej – Wstępu oraz rozdziału „Miasto ograniczonej prędkości” z książki „Pan Tompkins w Krainie Czarów” George’a Gamowa. We wstępnej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o ustosunkowanie się do problematyki podniesionej we Wstępie, a dotyczącej sposobu postrzegania upływu czasu. Cytuje przy tym powiedzenie przypisywane Einsteinowi: „Zdrowy rozsądek to zbiór uprzedzeń nabytych do osiemnastego roku życia.” Celem tej części jest wykazanie, że sposób postrzegania czasu przez człowieka ma charakter kulturowy, a nie naukowy. Podstawą tego jest obserwacja „zjawisk z życia codziennego”. Celem dla potrzeb dalszego ciągu lekcji jest prawidłowa interpretacja pojęcia „Miasta ograniczonej prędkości”. |
|
Nauczyciel zachęca uczniów, by w opowieści wskazali:
efekty „z życia codziennego”, które mieszkańcom Miasta służą do oceny prędkości, zbliżonych do ‘c’;
efekty świadczące o względności ruchu.
Nauczyciel prosi uczniów, by wymyślili kilka sytuacji z życia mieszkańców miasta, które pozwoliłyby unaocznić równoważność masy i energii, zgodnie z wyrażeniem E = m·cIndeks górny 22. W razie potrzeby nauczyciel kieruje uwagę uczniów ku problematyce reakcji chemicznych i jądrowych, ale także „zwykłych” czynności jak podgrzewanie wody, chód zegarka sprężynowego albo zasilanego baterią, itp. Najciekawsze pomysły nauczyciel zapisuje na tablicy jako propozycje tematów do pracy domowej. W ostatnim etapie nauczyciel zleca uczniom, w parach, rozwiązanie jednego z dwóch zadań 6. i 7. (Uwaga! Zad. 7. może sprawić niektórym uczniom problemy ze względu na wymaganie przeprowadzenia formalnego dowodu. W takiej sytuacji można ograniczyć wymaganie do przeliczenia jednego‑dwóch przykładów). Nauczyciel sprawdza następnie, czy w obu rozwiązaniach wszystkie etapy są jasne i zrozumiałe. W razie potrzeby udziela wyjaśnień. |
|
Nauczyciel prosi uczniów o odniesienie się do problematyki końcowej części opowiadania, w której mowa jest o spowolnionym tempie starzenia się ludzi, którzy często poruszają się ruchem przyspieszonym. Podsumowując wypowiedzi, nauczyciel komentuje, że zagadnienie to (związek upływu czasu z nieinercjalnym charakterem układu odniesienia lub z występowaniem pola grawitacyjnego) wykracza poza zakres zainteresowań szczególnej teorii względności, przynależąc do zakresu ogólnej teorii względności. Na koniec wspólnie z uczniami nauczyciel rozwiązuje zadanie 8. |
|
Nauczyciel proponuje, by każdy z uczniów napisał fragment opowiadania, będącego możliwym wątkiem (ciągiem dalszym) przygód Pana Tompkinsa w Mieście ograniczonej prędkości. Fragment, o objętości od połowy do całej strony, powinien zachować konwencję i kompozycję możliwie zbliżoną do oryginału. Tematykę wątku każdy uczeń bądź wybiera spośród zapisanych na tablicy podczas dyskusji, bądź wymyśla sam. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Notkę biograficzną oraz audiobook z poleceniami aktywizującymi można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do lekcji o efekcie fotoelektrycznym. |