Sprawdź się
Einsteinowi przypisuje się słowa "Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką. Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze większe". Miały one zostać przekazane Barbarze Wilson, uczennicy szkoły średniej, w odpowiedzi na jej list do uczonego, w którym narzekała na swoje kłopoty z nauką matematyki. Słowa te mogły lec u podstaw obiegowej opinii, w myśl której teorie Einsteina są bardzo skomplikowane z punktu widzenia matematyki. Przyporządkuj podanym osiągnięciom Einsteina właściwy zestaw "minimalnych wymagań matematycznych" dla ich opisu i elementarnego zrozumienia - na podobieństwo "minimalnych wymagań sprzętowych" dla różnych rodzajów oprogramowania.
Poziom akademicki, specjalistyczny: rachunek tensorowy, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., Poziom akademicki, ogólny: rachunek prawdopodobieństwa i statystyka, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., Poziom szkoły średniej: potęgowanie, pierwiastkowanie, właściwości funkcji wymiernych i niewymiernych., Prawie żadne, dostępne po szkole podstawowej: cztery podstawowe działania i właściwości funkcji liniowej.
Wyjaśnienie zjawiska fotoelektrycznego | |
Opis ruchów Browna | |
Szczególna teoria względności | |
Ogólna teoria względności |
Jednym z pomysłów na przekroczenie prędkości światła jest działanie stałą co do wartości siłą na ciało o masie m, które nie oddziałuje z innymi obiektami. Zgodnie z zasadą zachowania energii, praca siły przybiera postać wzrastającej energii kinetycznej rozpędzającego się obiektu. Skoro energia ta może rosnąć nieograniczenie, prędkość ciała także rośnie nieograniczenie i powinna przekroczyć wartość c po odpowiednio długim czasie działania siły przyspieszającej. Te przewidywania mechaniki klasycznej (nierelatywistycznej) przedstawiono czerwoną linią na poniższym wykresie. Zgodnie jednak ze szczególną teorią względności, relatywistyczna zależność przebiega jak linia niebieska.
Typowy pomysł na przekroczenie prędkości światła wykorzystuje tzw. prawo składania prędkości. Prześledź taki pomysł w wersji jednowymiarowej.
W układzie odniesienia naszego Słońca widzimy zbliżający się ze stałą prędkością V krążownik międzygwiezdny. Wysyła on, dokładnie w kierunku Słońca, jednostkę rozpoznawczą, która opuszcza krążownik z prędkością vIndeks dolny rr względem macierzystej jednostki. By wyznaczyć prędkość v, z jaką porusza się względem Słońca jednostka rozpoznawcza, stosuje się prawo składania prędkości:
wg mechaniki klasycznej: v = vIndeks dolny rr + V
wg szczególnej teorii względności:
Przyjmij, że obie prędkości, V i vIndeks dolny rr, są mniejsze niż c i wykaż, że:
1. Mechanika klasyczna przewiduje możliwość uzyskania wartości v ≥ c.
2. Szczególna teoria względności wyklucza możliwość uzyskania wartości v ≥ c.
Zapisz swoje rozumowania w przygotowanym polu i porównaj z odpowiedzią wzorcową.