Pokaż ćwiczenia:
R16tYXNSJE5zV1
Ćwiczenie 1
Wskaż spośród poniższych utworów muzycznych te, o których możemy z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że Einstein je lubił: Możliwe odpowiedzi: 1. Cztery Pory Roku, 2. Dramat muzyczny Pierścień Nibelunga, 3. Koncerty Brandenburskie, 4. Muzyka Ogni Sztucznych, 5. Symfonia Eroica, 6. Symfonia Jowiszowa, 7. Symfonia Polska
R1FafXNoMapPZ2
Ćwiczenie 2
Znane jest powiedzenie Einsteina, z 1918 r.: "Jeżeli teoria względności okaże się prawdziwa to Niemcy nazwą mnie wielkim Niemcem, Szwajcarzy Szwajcarem, a Francuzi wielkim uczonym. Jeżeli natomiast teoria względności okaże się błędna, wtedy Francuzi nazwą mnie Szwajcarem, Szwajcarzy Niemcem, a Niemcy Żydem.". Wskaż kraje, które w 1921 roku, w momencie przyznawania Einsteinowi nagrody Nobla, także mogły pretendować do "uważania go za swojego człowieka". Możliwe odpowiedzi: 1. Austria, 2. Czechosłowacja, 3. Izrael, 4. Polska, 5. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
RWOHycGS93FC72
Ćwiczenie 3
Uszereguj chronologicznie osiągnięcia (publikacje) Alberta Einsteina: Elementy do uszeregowania: 1. Opis zjawiska wymuszonej emisji promieniowania elektromagnetycznego przez atomy, 2. Równoważność masy grawitacyjnej i bezwładnej, 3. Elektrodynamika Ciał w Ruchu, 4. Wzór Einsteina-Millikana i opis oddziaływania światła z elektronami w metalach, 5. Ogólna Teoria Względności, 6. Wzór E = mc2, 7. Paradoks EPR (Einsteina - Podolsky’ego - Rosena), 8. Statystyczny opis ruchów Browna
R19Q5MP2BRDIH2
Ćwiczenie 4
Wskaż to osiągnięcie (publikację), za które Einstein został uhonorowany nagrodą Nobla: Możliwe odpowiedzi: 1. Wzór Einsteina-Millikana i opis oddziaływania światła z elektronami w metalach, 2. Statystyczny opis ruchów Browna, 3. Elektrodynamika Ciał w Ruchu, 4. Wzór E = mc2, 5. Równoważność masy grawitacyjnej i bezwładnej, 6. Ogólna Teoria Względności, 7. Opis zjawiska wymuszonej emisji promieniowania elektromagnetycznego przez atomy, 8. Paradoks EPR (Einsteina - Podolsky’ego - Rosena)
R1GRWeAYjxN7N2
Ćwiczenie 5
Einsteinowi przypisuje się słowa "Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką. Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze większe.". Miały one zostać przekazane Barbarze Wilson, uczennicy szkoły średniej, w odpowiedzi na jej list do uczonego, w którym narzekała na swoje kłopoty z nauką matematyki. Słowa te mogły lec u podstaw obiegowej opinii, w myśl której teorie Einsteina są bardzo skomplikowane z punktu widzenia matematyki. Przyporządkuj podanym osiągnięciom Einsteina właściwy zestaw "minimalnych wymagań matematycznych" dla ich opisu i elementarnego zrozumienia --- na podobieństwo "minimalnych wymagań sprzętowych" dla różnych rodzajów oprogramowania. Wyjaśnienie zjawiska fotoelektrycznego Możliwe odpowiedzi: 1. Poziom szkoły średniej: potęgowanie, pierwiastkowanie, właściwości funkcji wymiernych i niewymiernych., 2. Poziom akademicki, specjalistyczny: rachunek tensorowy, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 3. Poziom akademicki, ogólny: rachunek prawdopodobieństwa i statystyka, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 4. Prawie żadne, dostępne po szkole podstawowej: cztery podstawowe działania i właściwości funkcji liniowej. Opis ruchów Browna Możliwe odpowiedzi: 1. Poziom szkoły średniej: potęgowanie, pierwiastkowanie, właściwości funkcji wymiernych i niewymiernych., 2. Poziom akademicki, specjalistyczny: rachunek tensorowy, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 3. Poziom akademicki, ogólny: rachunek prawdopodobieństwa i statystyka, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 4. Prawie żadne, dostępne po szkole podstawowej: cztery podstawowe działania i właściwości funkcji liniowej. Szczególna teoria względności Możliwe odpowiedzi: 1. Poziom szkoły średniej: potęgowanie, pierwiastkowanie, właściwości funkcji wymiernych i niewymiernych., 2. Poziom akademicki, specjalistyczny: rachunek tensorowy, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 3. Poziom akademicki, ogólny: rachunek prawdopodobieństwa i statystyka, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 4. Prawie żadne, dostępne po szkole podstawowej: cztery podstawowe działania i właściwości funkcji liniowej. Ogólna teoria względności Możliwe odpowiedzi: 1. Poziom szkoły średniej: potęgowanie, pierwiastkowanie, właściwości funkcji wymiernych i niewymiernych., 2. Poziom akademicki, specjalistyczny: rachunek tensorowy, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 3. Poziom akademicki, ogólny: rachunek prawdopodobieństwa i statystyka, równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe., 4. Prawie żadne, dostępne po szkole podstawowej: cztery podstawowe działania i właściwości funkcji liniowej.
RX48AS3kiIS7b2
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz odpowiedź poprawną: Albert Einstein został laureatem Nagrody Nobla za: Możliwe odpowiedzi: 1. opracowanie szczególnej teorii względności, 2. opracowanie ogólnej teorii względności, 3. opis praw rządzących zjawiskiem fotoelektrycznym
3
Ćwiczenie 6

Jednym z pomysłów na przekroczenie prędkości światła jest działanie stałą co do wartości siłą F na ciało o masie m, które nie oddziałuje z innymi obiektami. Zgodnie z zasadą zachowania energii, praca siły F przybiera postać wzrastającej energii kinetycznej Ek rozpędzającego się obiektu. Skoro energia ta może rosnąć nieograniczenie, prędkość ciała także rośnie nieograniczenie i powinna przekroczyć wartość c po odpowiednio długim czasie działania siły przyspieszającej. Te przewidywania mechaniki klasycznej (nierelatywistycznej) przedstawiono czerwoną linią na poniższym wykresie. Zgodnie jednak ze szczególną teorią względności, relatywistyczna zależność v(Ek) przebiega jak linia niebieska.

RMzR6TIPkeYfI
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1JuXXKzitIuD
Uzupełnij, możliwie ogólnie, komentarz do tekstu i do wykresu: Z wykresu odczytujemy, że w obszarze energii dużo mniejszych niż m·c2 prędkości dużo mniejszych niż c energii dużo mniejszych niż m·c2, czyli prędkości dużo mniejszych niż c przewidywania obu teorii - klasycznej i relatywistycznej - różnią się bardzo niewiele istotnie.
W miarę wzrostu energii kinetycznej ciała różnice pomiędzy przewidywaniami tych teorii powiększają się pozostają takie, jak były zmniejszają się.
O ile zgodnie z teorią klasyczną prędkość ciała rosłaby nieograniczenie, to zgodnie z teorią względności, po przekroczeniu wartości Ek = m·c2, prędkość zaczyna maleć przyjmuje stałą wartość v = c i dalej nie wzrasta rośnie, choć coraz wolniej, zbliża się do wartości c, ale nigdy jej nie osiągnie.
Świadczy to, że w kwestii związku pomiędzy energią kinetyczną ciała a jego prędkością, szczególna teoria względności obaliła klasyczną mechanikę określiła zakres stosowalności mechaniki klasycznej pozostaje bez żadnego związku z mechaniką klasyczną.
RdCN3wdrZBWAI3
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz odpowiedź poprawną: Postulatem szczególnej teorii względności jest: Możliwe odpowiedzi: 1. nieprzekraczalność prędkości światła, 2. istnienie masy spoczynkowej, 3. istnienie masy relatywistycznej, 4. istnienie układów inercjalnych i nieinercjalnych
31
Ćwiczenie 7

Typowy pomysł na przekroczenie prędkości światła wykorzystuje tzw. prawo składania prędkości. Prześledź taki pomysł w wersji jednowymiarowej.

W układzie odniesienia naszego Słońca widzimy zbliżający się ze stałą prędkością V krążownik międzygwiezdny. Wysyła on, dokładnie w kierunku Słońca, jednostkę rozpoznawczą, która opuszcza krążownik z prędkością vIndeks dolny r względem macierzystej jednostki. By wyznaczyć prędkość v, z jaką porusza się względem Słońca jednostka rozpoznawcza, stosuje się prawo składania prędkości:

wg mechaniki klasycznej: v = vIndeks dolny r + V

wg szczególnej teorii względności: v=vr+V1+vrVc2

Przyjmij, że obie prędkości, VvIndeks dolny r, są mniejsze niż c i wykaż, że:

1. Mechanika klasyczna przewiduje możliwość uzyskania wartości v ≥ c.

2. Szczególna teoria względności wyklucza możliwość uzyskania wartości v ≥ c.

Zapisz swoje rozumowania w przygotowanym polu i porównaj z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
R1ENZeUMJzauN3
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz odpowiedź poprawną: Wykorzystując równanie opisujące relatywistyczne składanie prędkości, określ jaka jest prędkość względna dwóch obiektów zbliżających się do siebie z prędkością światła każdy: Możliwe odpowiedzi: 1. podwojona prędkość światła, 2. prędkość światła, 3. trzy czwarte prędkości światła, 4. połowa prędkości światła
Rfoig6HngXkpg3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij kilkuzdaniową wypowiedź o ogólnej teorii względności (dalej: OTW) i jej związku ze szczególną teorią względności (STW). OTW jest uznawana, zupełnie niesłusznie nie bez racji, za jedno z bardziej zaawansowanych osiągnięć Einsteina pod względem koncepcji fizycznych aparatu matematycznego zarówno koncepcji fizycznych jak i aparatu matematycznego.
OTW nie miała żadnego związku z STW stanowiła zaprzeczenie STW stanowiła zwyczajny ciąg dalszy STW dopuszczała, w odróżnieniu od STW, przyspieszony ruch układów odniesienia i obecność pola grawitacyjnego.
OTW została potwierdzona doświadczalnie jeszcze przed jej sformułowaniem przez Einsteina, w pierwszej dekadzie XX w. tuż po jej opublikowaniu kilka lat po jej opublikowaniu kilka dekad po publikacji, pod koniec życia Einsteina kilka lat po śmierci Einsteina.
Jednym z większych sukcesów OTW było rozstrzygnięcie tzw. paradoksu EPR, dotyczącego interpretacji mechaniki kwantowej zinterpretowanie tzw. ucieczki galaktyk jako rozszerzanie się Wszechświata przewidzenie możliwości skonstruowania lasera przewidzenie możliwości skonstruowania bomby wodorowej.
Wśród odkryć dokonanych i opisanych na gruncie OTW już po śmierci Einsteina wskazać warto odkrycie cząstki Higgsa odkrycie czarnych dziur odkrycie obłoku Oorta na granicy Układu Słonecznego.