Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Pozostałe uprawnienia Prezydenta RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej;
zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje tradycyjne uprawnienia Prezydenta RP: nadawanie polskiego obywatelstwa, orderów i odznaczeń;
analizuje kompetencje nominacyjne Prezydenta RP względem Prezesa NBP, członków Rady Polityki Pieniężnej oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizj;
wyjaśnia, dlaczego omawiane kompetencje nominacyjne przyznano Prezydentowi RP.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
spektrum;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
kartki w kolorach: czerwonym, żółtym i zielonym dla każdego ucznia;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Burza mózgów: Jakie uprawnienia dawnych władców możemy odnaleźć wśród współczesnych kompetencji głowy państwa – Prezydenta RP? Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy, następnie wspólnie je weryfikują.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Audiobook. Uczniowie słuchają nagrania i zapoznają się z dołączonym testem źródłowym. Udzielają odpowiedzi na pytania dołączone do multimedium.
2. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi na pytania. Pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność i w razie potrzeby uzupełniają je.
3. Ćwiczenia interaktywne 1 i 6 uczniowie rozwiązują samodzielnie i sprawdzają poprawność w e‑materiałach. Ćwiczenie interaktywne 7 – chętni/wybrani uczniowie odczytują swoje rozwiązanie, pozostali weryfikują jego poprawność.
4. Uczniowie analizują widżet interaktywny dotyczący kompetencji głowy państwa względem NIK, NBP, RPP i KRRiT. Dyskusja:
Dlaczego w przypadku tych instytucji tak ważne jest zachowanie niezależności od Rady Ministrów?
Czy kompetencje Prezydenta RP względem tych instytucji przyczyniają się do zwiększenia ich niezależności?
5. Ćwiczenia interaktywne 5 uczniowie rozwiązują samodzielniei sprawdzają poprawność w e‑materiałach), a następnie w parach 2–4 i 8. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje propozycje rozwiązań, a pozostali weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Spektrum. Nauczyciel odczytuje poniższe stwierdzenia, uczniowie podnoszą kartkę w odpowiednim kolorze oznaczającym:
kartka zielona – zgadzam się całkowicie,
kartka czerwona – zupełnie się nie zgadzam,
kartka żółta – trochę się zgadzam, a trochę nie.
Po każdym zdaniu nauczyciel prosi po jednej osobie z kartką w kolorze czerwonym, w kolorze żółtym i w kolorze zielnym, by przedstawiły uzasadnienie swojego wyboru. Następnie „głosowanie” kartkami nad tym zdaniem przeprowadzane jest jeszcze raz (można wtedy zmienić zdanie) – jeśli ktoś zmienił zdanie, nauczyciel pyta, co go do tego przekonało.
Zdania:
Nadawanie przez Prezydenta RP orderów i odznaczeń ma ważny wymiar polityczny.
Należy pozbawić Prezydenta RP kompetencji występowania z wnioskiem do NIK o przeprowadzenie kontroli.
Prezesa NBP powinien wybierać Sejm, a powoływać - Prezydent RP.
Prezydent RP nie powinien mieć możliwości nadawania obywatelstwa polskiego niezależnie od przebiegu i stopnia zaawansowania procedury.
Wybór dwóch z pięciu członków KRRiT przez Prezydenta RP to wystarczające rozwiązanie dla zabezpieczenia niezależności tej instytucji.
Praca domowa:
Wybierz jedną postać odznaczoną Orderem Orła Białego lub Orderem Odrodzenia Polski, zapoznaj się z jej biografią i napisz, dlaczego Twoim zdaniem osoba ta zasługiwała na takie wyróżnienie.
Materiały pomocnicze:
Zapis przebiegu posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych /nr 157/ 06‑06‑2018; strona sejm.gov.pl.
Konstytucja RP
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium: Audiobook może być wykorzystany przez uczniów jako inspiracja do przygotowania prezentacji na temat przyznawania odznaczeń w PRL‑u.