Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przedział liczbowy nieograniczony i jego graficzna interpretacja
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wie, jak graficznie zinterpretować zbiór liczb rzeczywistych
zaznacza zbiór liczb rzeczywistych na osi liczbowej
wie, jaki jest związek między przedziałem nieograniczonym, a zbiorem liczb rzeczywistych
zna sytuacje, w których przedział nieograniczony pojawia się, na przykład jako zbiór rozwiązań równań lub nierówności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
konkurs zadaniowy w grupach
Formy pracy:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w parach zasady rozwiązywania równań i nierówności liniowych oraz działań na przedziałach ograniczonych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz film samouczek.
Uczniowie konsultują z nauczycielem pojawiające się problemy i wątpliwości, a następnie wykonują indywidualnie polecenia umieszczone pod medium bazowym.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. W każdej grupie uczniowie losują zadania z puli za dwa, trzy i cztery punkty. Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia interaktywne lub przygotować dodatkowe zadania.
W każdej grupie uczeń, który zdobędzie największą liczbę punktów, otrzymuje ocenę z aktywności.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Przedziały liczbowe. Przedziały jako zbioryPrzedziały liczbowe. Przedziały jako zbiory
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu ćwiczeń interaktywnych. Może być również pomocny przy utrwalaniu w domu wiadomości z lekcji.